Trwa wczytywanie danych

Dzień bez opakowań foliowych – czyli jak zaoszczędzić tony plastiku rocznie

Wrocław, 22 stycznia 2021 r.

Według badań zrealizowanych na zlecenie WWF do organizmu człowieka przenika blisko ćwierć kilograma mikroplastiku rocznie[1]. Kaufland dostrzega globalny problem zanieczyszczenia ekosystemu plastikiem i podejmuje działania na rzecz ograniczenia wykorzystywanych tworzyw sztucznych w ramach międzynarodowej strategii Grupy Schwarz REset Plastic. Choć Dzień bez opakowań foliowych obchodzony jest 23 stycznia, sieć przekonuje swoich klientów, że o planetę warto dbać każdego dnia.

Wzrost świadomości ekologicznej konsumentów

Choć dostrzegalny jest wzrost świadomości ekologicznej konsumentów, a także popularności idei less waste, statystyczny Polak zużywa w ciągu roku opakowania o łącznej wadze aż 160 kg[2]. Dodatkowo, aż jedna trzecia społeczeństwa nie wie, jak zredukować ilość wytwarzanych odpadów, natomiast chętnie poczyniłaby kroki w tym kierunku[3]. Jak więc wspomóc klientów w proekologicznych wyborach?

Konsumenci wykazują coraz większe zainteresowanie ochroną środowiska i chcą być bardziej ekologiczni również podczas zakupów. Według najnowszych badań ponad 60% Polaków stara się wybierać produkty, które nie są zapakowane w plastik[4]. W odpowiedzi na ten trend zrezygnowaliśmy między innymi z dotychczasowych plastikowych opakowań na pączki, pakując je w papierowe torebki. Coraz większą popularnością cieszą się też wielorazowe torby na zakupy. Ich użytkowanie deklaruje ponad 95% Polaków[5]. W naszej sieci foliówki w strefie kas zastąpiono torbami wielokrotnego użytku, m.in. torbami wykonanymi w 80% z recyklatu i w 100% nadającymi się do ponownego przetworzenia. Tym samym udało się nam ograniczyć zużycie plastiku o prawie 1400 ton rocznie   mówi Maja Szewczyk z Kaufland Polska.

Kaufland zaproponował również swoim klientom specjalne woreczki na owoce i warzywa, które – raz zakupione – można wielokrotnie używać, a jeżeli zajdzie potrzeba – również wyprać. Korzystanie z worków na owoce i warzywa zamiast foliówek pozwala zredukować zużycie plastiku o ponad 400 ton rocznie. Dodatkowo od 2015 roku w sklepach Kaufland warzywa i owoce są transportowane i eksponowane w skrzynkach wielokrotnego użytku EPS. Podjęcie tej decyzji, w ciągu pięciu lat, zaowocowało ograniczeniem zużycia plastiku o ponad 6 tysięcy ton oraz kartonu o ponad 8 tysięcy ton.

Zmiany trzeba zacząć od… siebie

Kaufland pokazuje, że zmiany najlepiej zacząć od samego siebie. Sieć minimalizuje wykorzystanie plastiku w opakowaniach produktów marek własnych. W ramach ich optymalizacji zrezygnowano m.in. z plastikowego wieczka w kubeczkach z kawą mrożoną i napojami mlecznymi K-to go. Sukcesywnie wzrasta również wykorzystanie recyklatu w opakowaniach marek własnych sieci. Surowiec z recyklingu stanowi np. 50% butelki oleju słonecznikowego K-Classic czy też 60% opakowania na płyn do czyszczenia szyb tej samej marki. Aby zwiększyć przydatność plastiku do recyklingu, Kaufland eliminuje kolor czarny w opakowaniach marek własnych, który utrudnia mechaniczną segregację odpadów, w wyniku czego do recyklingu trafia mniej plastiku. To ważny krok, ponieważ nawet 29% konsumentów przyznaje, że jeśli ma wybór, sięga po produkty w bardziej przyjaznych dla środowiska opakowaniach[6]. Zgodnie z założeniami strategii Reset Plastic do 2025 roku zużycie plastiku w Grupie Schwarz, do której należy Kaufland, zostanie zredukowane co najmniej o 20%, a 100% opakowań marek własnych będzie w jak największym stopniu nadawać się do recyklingu.

Redukcja plastiku, zmiana opakowań, recykling, usuwanie odpadów plastikowych oraz zwiększenie świadomości społecznej to 5 filarów strategii REset Plastic. Sieć Kaufland konsekwentnie realizuje założenia każdego z nich, potwierdzając, że troska o środowisko to istotny aspekt naszej codzienności.



[1] Your Plastic Diet, WWF, 2019

[2] Czy zaleją nas śmieci?, PIE, 2020

[3] Tamże

[4] Czy jesteśmy eko podczas zakupów?, Moja Gazetka, 2019

[5] Tamże

[6] Niezrównoważeni – zero/less waste, IQS, 2019

Dane kontaktowe

Karina Galli, Justyna Kalinowska
38 Content Communication