Przemyślana lista zakupów, regularne porządki w lodówce, wykorzystywanie w pierwszej kolejności artykułów, które mamy w swoich domach, a także przechowywanie i zamrażanie żywności w odpowiedni sposób to proste patenty na ograniczenie marnowanych produktów spożywczych. Już od 13 października sieć Kaufland rusza z kolejną odsłoną kampanii edukacyjnej, która będzie przypominała o wszystkich tych sposobach klientom sklepów na każdym etapie robienia zakupów.
Marnowanie? Nie mam w planie!
Kaufland od lat w komunikacji do swoich klientów kładzie nacisk na promowanie idei less waste. Dzięki zaawansowanym systemom gospodarki towarowej i zautomatyzowanym procesom zamówień sieć dostosowuje ilość artykułów spożywczych do zapotrzebowania danego sklepu. W ten sposób od samego początku zapobiega się nadwyżkom, które mogłyby trafić do kosza. Również pracownicy są edukowani w tym zakresie w ramach regularnych i obowiązkowych szkoleń. Kontrolują straty żywności dzięki przestrzeganiu wysokich standardów świeżości i higieny. Praktyki dotyczące niemarnowania obowiązują także w codziennej rzeczywistości sklepowej. Gdy tylko kończy się data przydatności do spożycia lub data ważności produktów, sieć obniża ich ceny. Taki towar jest też specjalnie oznaczony i eksponowany. Tylko od marca 2021 do lutego 2022 Kaufland ocalił przed zmarnowaniem żywność o wartości 8 085 437,45 zł, przekazując ją potrzebującym za pośrednictwem organizacji partnerskich – Federacji Polskich Banków Żywności, Caritas Polska oraz Towarzystwa Pomocy im. św. Brata Alberta. W 2021 roku sieć wprowadziła również do sprzedaży linię Naturalsi, która obejmuje owoce i warzywa niedoskonałe pod względem wyglądu, ale nadal tak samo smaczne i bogate w składniki odżywcze jak ich idealne odpowiedniki.
Popatrz, powąchaj, posmakuj
W 2021 roku Kaufland jako pierwsza wśród sieci handlowych w Polsce wprowadziła produkty ze specjalnymi oznaczeniami, które mają na celu wyjaśnienie pojęć stosowanych do oznaczenia daty ważności produktów spożywczych.
Wielu konsumentów wyrzuca do koszów zdatną do spożycia żywność, ponieważ źle interpretuje zapisy na opakowaniach. Nie potrafimy wskazać różnicy pomiędzy datą minimalnej trwałości – „najlepiej spożyć przed” a terminem przydatności do spożycia – „należy spożyć do”. Aby to ułatwić, jako partner kampanii Too Good To Go „Często Dobre Dłużej”, wprowadziliśmy specjalne oznaczenia na wybranych opakowaniach produktów marek własnych. Co należy zrobić, jeśli termin „najlepiej spożyć przed oznaczony na etykiecie” minął? Zamiast wyrzucać produkt – popatrz, powąchaj, posmakuj – mówi Maja Szewczyk, Dyrektor Komunikacji Korporacyjnej w Kaufland Polska.
Oznaczenia sukcesywnie pojawiają się na kolejnych opakowaniach produktów marek własnych sieci.
Kampania, która wystartowała 13 października obejmuje nośniki wewnętrzne sieci m.in. plakaty, radia sklepowe, informacje na ekranach digital signage, a także kampanię digital – Social Media w tym również konkurs na Facebooku sieci oraz stronę internetową.