Trwa wczytywanie danych

Praca w handlu detalicznym tylko na chwilę? Nie wszędzie

Wrocław, 3 sierpnia 2021 r.

Jak wynika z badań, na przełomie 2020/2021 roku co trzecia osoba zatrudniona w handlu detalicznym w Polsce na stanowisku kasjer-sprzedawca zmieniła pracodawcę[1]. Jako powód zmiany miejsca zatrudnienia pracownicy handlu wskazują w pierwszej kolejności wyższe wynagrodzenie oferowane w nowej firmie (85%), a także chęć rozwoju zawodowego (68%)[2]. 68% badanych pracowało w swoim aktualny miejscu pracy krócej niż 5 lat[3]. Zatrzymanie najbardziej wartościowych pracowników na dłużej staje się wyzwaniem, szczególnie w branży, w której fluktuacja jest na wysokim poziomie.

Tylko wybrani pracodawcy z sektora handlu detalicznego stają się tymi na lata. W sieci Kaufland średni staż pracy wynosi nieco ponad 7,5 roku a stanowiska takie jak kasjer-sprzedawca nie są postrzegane jako zajęcie „na chwilę”. Średni poziom rotacji w sieci za rok obrotowy 2020 wynosi 17,3% i jest to wskaźnik blisko dwukrotnie mniejszy niż średni wynik dla tego stanowiska w całej branży handlu detalicznego, który zgodnie z badaniem przeprowadzonym w kwietniu 2021 roku przez Randstad – Monitor Rynku Pracy, wynosił 32%1. Osoby pracujące w sieci Kaufland, które posiadają ponad siedmioletni staż pracy, stanowią 53% załogi i w 86% są to kobiety w wieku średnio 44 lat, a w 14% –  41-letni mężczyźni. Najniższa rotacja pracowników jest w województwie świętokrzyskim i wynosi tylko 9%. W sklepach do zmian personalnych najrzadziej dochodzi na stanowiskach takich jak menedżer marketu, menedżer zespołu i lider zespołu (rotacja na poziomie 1-4%).

Najdłuższy staż pracy? 20 lat

Wydawać by się mogło, że w sektorze o wysokim poziomie fluktuacji staż pracy powyżej 20 lat nie jest możliwy. Nie w przypadku Kauflandu. Jak wynika z danych detalisty, aktualnie w sieci zatrudnionych jest blisko 90 osób związanych z firmą aż dwie dekady (czyli od początku jej istnienia w Polsce) – 61 kobiet i 28 mężczyzn. Najwięcej osób z tak długim doświadczeniem pracy w sieci jest w województwie dolnośląskim. To jednak nie wszystko – ponad 1230 osób związanych jest z detalistą od 15 do 20 lat, z czego 1014 stanowią kobiety, a 218 – mężczyźni. Najwięcej pracowników z tak długim stażem pracy jest w województwach: dolnośląskim (257 osób), śląskim (228), łódzkim (106), wielkopolskim (105) oraz mazowieckim (90).

Mimo tego, iż średni czas pracy w Kauflandzie wynosi trochę ponad 7,5 roku, są województwa, gdzie wynik jest jeszcze wyższy. Pracownicy pochodzący z 8 województw stażem pracy przewyższają średnią dla całego kraju. I tak najdłuższy średni czas pracy w Kauflandzie mają osoby z województw: podlaskiego oraz opolskiego (blisko 9 lat ), warmińsko-mazurskiego (8,5 roku), kujawsko-pomorskiego, podkarpackiego, śląskiego, lubelskiego oraz małopolskiego (około 8 lat). Staż pracy w sieci wpływa między innymi na wysokość wynagrodzenia, rodzaj pakietu medycznego, a także nagrodę jubileuszową.

W jaki sposób Kaufland osiągnął dwukrotnie niższy poziom fluktuacji niż średnia dla branży, a także zatrzymał przy sobie pracowników na dłużej?

Konkurencyjne wynagrodzenie i szansa na rozwój

Wynagrodzenia w sieci Kaufland należą do jednych z najbardziej konkurencyjnych w sektorze handlu detalicznego. Płaca podstawowa pracowników na stanowisku sprzedawca-kasjer rozpoczyna się od 2 900 zł brutto a maksymalny poziom podstawowego wynagrodzenia (bez dodatków) wynosi 3 200 zł brutto. W przypadku lidera zespołu wynagrodzenie podstawowe wynosi od 4 000 zł do 4 750 zł brutto. Podane kwoty nie zawierają dodatków do pensji, które można uzyskać między innymi za 100% frekwencję w pracy lub za pracę w określonym dziale marketu.

Pracownicy mają również jasno wytyczoną ścieżkę kariery. Awans na poziomie pracowniczym oraz kadry kierowniczej możliwy jest średnio po 2-4 latach od rozpoczęcia pracy. 70% awansów stanowią właśnie te wewnątrz Kauflandu.

Wszystkie działania podnoszące kwalifikacje naszych pracowników są dokładnie dopasowane do ich obecnego stanu wiedzy, pozycji oraz planu rozwoju kariery. Największy sukces odnosimy, łącząc szkolenie z praktyką w miejscu pracy. Według naszej strategii rozwoju pracowników niezmierne ważne jest to, aby każda forma podnoszenia kwalifikacji miała swój konkretny i mierzalny cel. Wtedy łatwiej jest zagwarantować sukces takich działań i każda ze stron tego procesu widzi w nim realny sens – dodaje Małgorzata Ławnik, dyrektor Pionu Personalnego Kaufland Polska.

Proces zarządzania potencjałem pracowników w Kauflandzie pozwala na profesjonalne wyłonienie najbardziej utalentowanych pracowników, którzy mogą w bliższej lub dalszej perspektywie objąć stanowisko kierownicze np. w markecie jako menedżer zespołu lub menedżer marketu, a później rozwijać swoją karierę jako dyrektor regionalny czy dyrektor sprzedaży.

Ludzie, wellbeing i benefity

O przywiązaniu pracowników do pracodawcy decyduje nie tylko poziom wynagrodzenia oraz możliwości rozwoju i awansu. Równie duże znaczenie ma atmosfera pracy, kompleksowe podejście do potrzeb pracownika, a także zapewnienie dodatków pozapłacowych odpowiadających na aktualne potrzeby zatrudnionych. Osoby związane z Kauflandem mogą liczyć na zróżnicowane benefity, między innymi prywatną opiekę medyczną dla siebie oraz swoich bliskich, możliwość ubezpieczenia grupowego, bony na Boże Narodzenie oraz Wielkanoc, wsparcie sportowych pasji, dodatkową wypłatę emerytalną, świadczenia z funduszu socjalnego i pomoc w trudnych sytuacjach życiowych, dostęp do kafeterii MyBenefit, która umożliwia dopasowanie benefitów do indywidualnych potrzeb pracowników czy zniżki u dostawców sieci.

Młodzi rodzice otrzymują wyprawkę dla maluszka, a pracujący w centrali mają do dyspozycji także specjalny pokój do pracy dla rodzica z dzieckiem. Wszyscy pracownicy Grupy Schwarz, którzy przepracowali w niej co najmniej pięć lat, mogą również skorzystać z urlopu sabbatical wynoszącego od jednego do trzech miesięcy. W tym czasie stosunek pracy zostaje zawieszony, a po powrocie kontynuowany na wcześniejszych warunkach.

Potwierdzona jakość polityki personalnej

Stworzenie atrakcyjnych warunków do pracy i rozwoju jest priorytetem firmy Kaufland, która od lat konsekwentnie w polityce personalnej na pierwszym miejscu stawia pracowników. Potwierdzają to także liczne wyróżnienia przyznane przez organizacje branżowe, między innymi Top Employer Polska (w tym roku zdobyty po raz piąty z rzędu), Top Employer Europe (wyróżnienie zdobyte po raz trzeci) lub zdobyte niedawno wyróżnienie Friendly Workplace. To ostatnie otrzymują firmy, które szczególnie wyróżniają się na rynku pracodawców pod względem budowania przyjaznego miejsca pracy, szanują i wspierają ideę work-life-balance, stawiają na otwarte i partnerskie relacje z zatrudnionymi, a także inwestują w rozwój ich kompetencji zawodowych oraz zainteresowań.

 

[1] http://info.randstad.pl/monitor-rynku-pracy-43-i

[2] https://newsroom.devire.pl/139691-raport-devire-rynek-zmiany-pracy-2021

[3] http://info.randstad.pl/monitor-rynku-pracy-43-i

 

 

Dane kontaktowe

Karina Galli, Justyna Kalinowska
38 Content Communication