Z danych Krajowego Rejestru Nowotworów* wynika, że rak piersi to najczęściej występujący nowotwór złośliwy u kobiet w Polsce. Stanowi blisko jedną czwartą spośród wszystkich zachorowań z powodu nowotworów złośliwych u kobiet i niestety około 14% zgonów z tego powodu. W przypadku tej choroby niezwykle istotna jest profilaktyka, a zwłaszcza badania przesiewowe. Należy do nich mammografia, której bezpłatne wykonanie już od lat wraz z partnerami umożliwia Kaufland. Każdego miesiąca sieć – we współpracy z firmami medycznymi Geneva Trust i LUX MED – zaprasza Polki do skorzystania z bezpłatnej mammografii. Badania są przeprowadzane w mammobusach, czyli mobilnych punktach badań mammograficznych, które w wyznaczone dni parkują na parkingach wybranych sklepów Kauflandu.
Tylko w tym roku od stycznia do sierpnia mammobusy zatrzymywały się w 950 lokalizacjach przy marketach sieci w całej Polsce, przy czym do bezpłatnego badania przystąpiło ponad 61 000 kobiet. Natomiast w całym ubiegłym roku mammobusy parkowały na parkingach sklepów Kaufland ponad 1200 razy, a z badań skorzystało prawie 77 000 kobiet. Informacje na temat planowanej akcji sieć publikuje co miesiąc m.in. na swojej stronie internetowej. Aby dotrzeć z informacjami o mammografiach do jeszcze większej grupy kobiet, tego lata Kaufland uruchomił powiadomienia push o mammografiach w aplikacji mobilnej Kaufland. Otrzymują je na swoich smartfonach klientki sieci należące do programu lojalnościowego Kaufland Card i dysponujące aplikacją, które mieszkają w tych lokalizacjach, gdzie w danym miesiącu będą przeprowadzane badania. Powiadomienia trafiają do grupy kwalifikującej się do bezpłatnych badań, tj, do pań w wieku 45-74 lat. Informacje o mammografiach dystrybuowane są także przy pomocy SMS – do tych kobiet, które przystępując do programu lojalnościowego wyraziły zgodę na komunikację marketingową przy pomocy wiadomości tekstowych.
Nie tylko mammografia
Badania w mammobusach to nie jedyna organizowana przez Kaufland akcja zachęcająca Polki do troski o zdrowie. W kwietniu 2024 r. we Wrocławiu odbył się Kaufland Bieg Kobiet. Sieć zaangażowała się w to prokobiece wydarzenie w roli sponsora tytularnego, aby zwiększać świadomość dotyczącą wirusa HPV, promować konieczność badań profilaktycznych i zachęcać do większej aktywności fizycznej. Cześć środków z opłat za każdy pakiet startowy zostało przeznaczone na cel związany z profilaktyką raka szyjki macicy. Dzięki temu z bezpłatnych Akcji towarzyszyła zbiórka środków, które wsparły finansowanie badań profilaktycznych w kierunku obecności wirusa HPV oraz edukację w zakresie profilaktyki nowotworu szyjki macicy. Z bezpłatnych testów na HPV skorzystało w sumie ok. 200 kobiet.
Z prozdrowotnych akcji organizowanych przez Kaufland mogą skorzystać także pracownicy – w przypadku darmowych badań mammograficznych są to kobiety kwalifikujące się do badania. To nie jedyny sposób, w jaki sieć wspiera pracowników w trosce o zdrowie. Kaufland oferuje wszystkim zatrudnionym prywatną opiekę medyczną, która jest finansowana przez firmę. Pracownicy centrów dystrybucyjnych mogą korzystać z nieodpłatnych konsultacji z fizjoterapeutami w gabinetach fizjoterapeutycznych, które znajdują się w magazynach. Od kilku lat pracownicy firmy biorą również udział w Biegu Firmowym oraz w rajdach rowerowych. W trosce o zdrowie pracowników został stworzony również kalendarz zdrowia z poradami dietetycznymi oraz propozycją ćwiczeń. Dodatkowo w zakresie edukacji sieć organizuje dla swoich pracowników liczne webinary – eksperckie wykłady online, których tematem jest zdrowy styl życia, dobrostan psychiczny, zapobieganie chorobom czy uzależnieniom.
* Nowotwór piersi u kobiet Czym jest? | Krajowy Rejestr Nowotworów (onkologia.org.pl)