Trwa wczytywanie danych

Kaufland wypowiada wojnę plastikom

Nasze cele

W jakim kierunku podążamy?

Używamy coraz mniejsze ilości plastiku i w coraz większym stopniu stawiamy na recykling. Jako podmiot wspierający Reset Plastic, czyli strategię redukcji plastiku Grupy Schwarz, przyjmujemy odpowiedzialność i wyznaczamy sobie jasne cele. Co konkretnie to oznacza? W przypadku naszych produktów sprawdzamy, w jakich obszarach możemy zmniejszyć ilość stosowanego plastiku. Rezygnujemy z niego wtedy, gdy okazuje się, że określone elementy są zbędne – na przykład w sytuacji, kiedy nie chronią przed działaniem czynników zewnętrznych lub nie gwarantują utrzymania świeżości. W ten sposób coraz bardziej optymalizujemy nasze opakowania. Równie istotne jest dla nas to, aby opakowania mogły być poddawane recyklingowi. W związku z tym regularnie wymieniamy się uwagami i spostrzeżeniami z ekspertami i stawiamy na rozwój innowacyjnych rozwiązań. Spójrz sam!

Niezapakowane banany

Redukcja plastiku

Redukujemy zbędne materiały opakowaniowe. W tym celu  sprawdzamy możliwość użycia materiałów przyjaznych dla środowiska. Nasz cel do 2025 roku to redukcja zużycia plastiku o 20%

Olej słonecznikowy marki K-Classic w butelce PET

Stosowanie recyklatów

Przetwarzamy zutylizowany plastik w granulat pochodzący z recyklingu – tzw. recyklat. Wykorzystujemy go do produkcji materiału do opakowań dla wielu produktów oferowanych pod naszymi markami własnymi.

Nasz cel do 2025 roku to wykorzystywanie średnio 25% recyklatu w produkcji opakowań produktów naszych marek własnych.

Żel pod prysznic marki bevola

Recykling

W przypadku naszych opakowań nie skupiamy się tylko na ograniczaniu zużycia plastiku. Stawiamy również na ich recykling, poprzez który wspieramy proces zrównoważonej utylizacji odpadów.

Naszym celem do 2025 roku jest zapewnienie, aby 100% opakowań produktów naszych marek własnych w jak największym stopniu można było poddać recyklingowi. Na koniec 2021 roku zrezygnujemy ze stosowania czarnego plastiku.


Nasze działania

Wspólnie zdziałamy więcej.

O plastiku mówią wszyscy. Ale podczas gdy inni spierają się jeszcze na temat określonych działań, my już je realizujemy. W ostatnich latach wprowadziliśmy wiele rozwiązań mających na celu redukcję plastiku. Na przykład warzywa i owoce oferujemy luzem, zamiast je pakować. Szukamy także alternatywnych opakowań, aby ograniczyć powstawanie odpadów. Proponujemy zrównoważone rozwiązania, aby Twoje zakupy były jeszcze bliższe środowisku naturalnemu. Nasze konkretne rozwiązania poznasz w dalszej części tekstu.

Niezapakowane produkty

Naszym logo „niepakowane“ oznaczamy w gazecie reklamowej wszystkie warzywa i owoce, które są oferowane luzem. Dzięki temu nie tylko zwracamy uwagę na duży wybór warzyw i owoców, lecz informujemy również o naszych działaniach na rzecz redukcji plastiku. 

Warzywa i owoce bez opakowania Logo Kaufland „Bez opakowania“

Wielokrotnego użytku

Logo „Artykuł wielokrotnego użytku“ wskazuje na to, że oznaczony nim produkt można używać na okrągło. Zaliczają się do nich m.in. pojemniki do przechowywania żywności, butelki termiczne czy słomki. Takie oznaczenie jest prostym działaniem pozwalającym unikać powstawanie dodatkowych odpadów.

Świeża sałatka w szklanym pojemniku z wieczkiem Logo Kaufland „Artykuł wielokrotnego użytku“

Wyłączenie z asortymentu plastikowych artykułów jednorazowego użytku

Już w 2019 roku wyłączyliśmy z asortymentu naszych marek własnych plastikowe artykuły jednorazowego użytku – takie, jak np. sztućce czy torby foliowe – tzw. reklamówki, patyczki kosmetyczne i słomki do picia. Zastąpiliśmy je produktami zgodnymi z zasadami zrównoważonego rozwoju. Tym samym pozbyliśmy się z naszego asortymentu plastikowych artykułów jednorazowego użytku. W ten sposób zmniejszyliśmy roczne zużycie plastiku aż o 385 ton. 

Torba Kaufland pozwalająca zachować świeżość produktów z informacją, że pozwala ona zmniejszyć roczne zużycie jednorazowych torebek foliowych nawet o 700 ton.

Nasza torba wielokrotnego użytku pozwalająca zachować na dłużej świeżość warzyw i owoców

Pomaga ograniczyć niepotrzebne odpady plastikowe, ponieważ jest przeznaczona do wielokrotnego użytku i można ją prać. Jest naprawdę nadzwyczaj praktyczna! 

Wieczko wielokrotnego użytku z informacją, że wyeliminowanie wieczek jednorazowego użytku pozwala zmniejszyć roczne zużycie plastiku nawet o 60 ton.

Nasze wieczka wielokrotnego użytku

Do szczelnego przechowywania produktów nabiałowych w lodówce proponujemy zrównoważoną alternatywę dla klasycznych, plastikowych wieczek jednorazowego użytku. Nasze wieczka można wielokrotnie używać, nadają się do mycia w zmywarkach i mogą być stosowane w przypadku pojemników różnej wielkości. 

Torba wielokrotnego użytku

Torba wielokrotnego użytku Kaufland otoczona różnymi mieszkańcami lasu

Szukasz doskonałej torby na zakupy? Co powiesz na torbę wielokrotnego użytku lub torbę termiczną? Obie są neutralne dla klimatu*, chronią środowisko naturalne i są dostępne w dwóch rozmiarach. Można je poddawać recyklingowi, są trwałe oraz wytrzymałe i w 80% składają się z zużytej folii. Od kwietnia 2019 roku nie znajdziesz w naszych marketach torebek foliowych jednorazowego użytku – tzw. reklamówek, tylko wyłącznie torby wielokrotnego użytku.

Produkty pochodzące z recyklingu

Grupa Schwarz, do której należy Kaufland, jest ważnym w Europie podmiotem w kwestiach związanych z gospodarką o obiegu zamkniętym. Między innymi dzięki stworzeniu przedsiębiorstwa zajmującego się przetwarzaniem odpadów i recyklingiem – PreZero, które już na naszym kontynencie stało się jednym z wiodących w swojej branży. PreZero nie tylko zbiera i segreguje odpady, lecz również wytwarza z nich surowce wtórne i w ten sposób chroni zasoby, np. dzięki PreZero Polymers – przedsiębiorstwu zajmującemu się recyklingiem, które z tworzyw sztucznych produkuje regranulat. Nasz cel to stworzenie w całym przedsiębiorstwie zamkniętego obiegu chroniącego środowisko naturalne.

Logo PreZero

Jak z plastikowych odpadów powstają nowe produkty?

W ramach naszej strategii redukcji plastiku REset Plastic współpracujemy z naszym przedsiębiorstwem ekologicznym PreZero, aby móc oferować produkty pochodzące z recyklingu. PreZero zbiera plastikowe odpady z prywatnych gospodarstw domowych, które później są wykorzystywane jako surowiec wtórny do wytwarzania nowych produktów wysokiej jakości. Odpady z tworzyw sztucznych są segregowane i czyszczone, a następnie topione i przetwarzane. Uzyskany granulat jest następnie wykorzystywany do produkcji nowych artykułów, np. praktycznych pojemników do przechowywania żywności. 

 

Nasze produkty pochodzące z recyklingu

Aufbewahrungsboxen, die aus Kunstoffgranulat hergestellt werden, das aus Plastikabfall gewonnen wird

Stale poszerzamy nasz asortyment produktów przeznaczonych dla gospodarstw domowych, które w 100% składają się z plastiku pochodzącego z recyklingu i powstały we współpracy z PreZero, przedsiębiorstwem ekologicznym Grupy Schwarz. Cały proces recyklingu i wytwarzania tych produktów odbywa się w Europie. 

Z uzyskanego granulatu powstają wysokiej jakości i równocześnie przyjazne dla środowiska produkty – jak na przykład nasze praktyczne pojemniki do przechowywania, dostępne w dwóch wielkościach. Niedługo asortyment zostanie poszerzony o inne produkty, np. organizery, kosze na odpady, uchwyty na worki na śmieci czy składane kosze. Ze względu na fakt, że produkty są dostępne tylko przez krótki czas, opłaca się na bieżąco śledzić nasze aktualne oferty. 

 

 

 


REset Plastic

Redukcja i recykling. REset Plastic – nasza strategia dotycząca redukcji plastiku.

Grupa Schwarz, która dzięki swoim przedsiębiorstwom jak Kaufland czy Lidl należy do największych koncernów handlowych działających na arenie międzynarodowej, jest świadoma swojej odpowiedzialności za środowisko naturalne. W związku z tym podejmuje odpowiednie działania. REset Plastic to spójna, międzynarodowa strategia, którą podzielono na pięć obszarów działania: redukcja plastiku, zmiana opakowań, recykling, usuwanie odpadów plastikowych oraz innowacja i uświadamianie. Tym samym wcielamy w życie ideę „Mniej plastiku – zamknięty obieg“.

Plastik ma swoje zalety. Jest wytrzymały, lekki i znajduje wszechstronne zastosowanie. Chroni żywność  podczas transportu i jest ważny w przypadku zapewnienia trwałości i higieny. Jednakże plastikowe odpady stają się coraz większym problemem dla ludzi, zwierząt i środowiska naturalnego.

Logo REset Plastic

Jesteśmy wyjątkowi.

Żeby osiągnąć ambitne cele, konieczna jest ścisła współpraca wszystkich działów przedsiębiorstwa. Jako Grupa Schwarz kontrolujemy cały obieg zamknięty: od produkcji przez handel po utylizację i recykling. Dzisiejsze odpady są dla nas surowcem jutra. Dzięki takiemu podejściu ograniczamy zużycie plastiku wszędzie, gdzie tylko to możliwe, i tym samym zatrzymujemy go w zamkniętym obiegu. W ten sposób chronimy środowisko naturalne, nie rezygnując z pozytywnych właściwości tego materiału. 

REset Plastic i jego pięć filarów

Grafika przedstawiająca logo REset Plastic oraz pięć filarów naszej strategii

Nie ma prostego rozwiązania dotyczącego problemu plastiku. Aby sprostać jego złożoności, wprowadziliśmy pięć filarów, które kompleksowo pozwalają naświetlić całość tematyki:

  • REduce-redukcja plastiku

Rezygnujemy z plastiku wszędzie tam, gdzie jest to możliwe. Na przykład ażurowe plecionki ze sznurku na warzywa i owoce stanowią zrównoważoną alternatywę dla torebek foliowych.

  • REdesign-zmiana opakowań

W przypadku wielu opakowań udało się nam zredukować zużycie plastiku, podnosząc ich zdolność do recyklingu lub stosując w nich przetworzony plastik.

  • REcycle-recykling

Zbieramy, sortujemy oraz poddajemy recyklingowi odpady plastikowe oraz zamykamy obieg surowców. Już dziś we wszystkich marketach i magazynach Kaufland segregujemy wszystkie surowce wtórne. W ten sposób umożliwiamy na przykład przetwarzanie folii i wytwarzanie z niej nowych worków na śmieci lub toreb wielokrotnego użytku.

  • REmove-usuwanie odpadów plastikowych

Wspieramy działania mające na celu usuwanie odpadów plastikowych ze środowiska naturalnego. Dzięki współpracy z naszymi partnerami „Project Stop“ i „One Earth – One Ocean e.V.“ przyczyniamy się do ochrony mórz, oceanów i rzek przed plastikiem.

  • REsearch-innowacje i uświadamianie

Inwestujemy w badania i rozwój innowacyjnych rozwiązań oraz zwiększamy świadomość społeczeństwa w zakresie recyklingu i ochrony zasobów. Podpisaliśmy Global Commitment Fundacji Ellen MacArthur i tym samym wyraźnie opowiedzieliśmy się za wizją globalnie funkcjonującej gospodarki o obiegu zamkniętym.