Trwa wczytywanie danych

Ograniczamy zużycie plastiku

Nasze cele

W jakim kierunku podążamy?

Stawiamy na wykorzystywanie mniejszej ilości plastiku i w coraz większym stopniu na recycling. Jako międzynarodowa sieć handlowa, działająca w sektorze spożywczym, oraz podmiot wspierający strategię dotyczącą redukcji plastiku Reset Plastic, obowiązującą w koncernie Schwarz, przejmujemy odpowiedzialność i wyznaczamy sobie jasne cele. Co konkretnie to oznacza? W przypadku naszych produktów sprawdzamy, w jakich obszarach możemy zmniejszyć ilość stosowanego plastiku. Rezygnujemy z niego wtedy, gdy okazuje się, że określone elementy są zbędne, na przykład w sytuacji, kiedy nie chronią one przed działaniem czynników zewnętrznych lub nie gwarantują utrzymania świeżości. W ten sposób coraz bardziej optymalizujemy nasze opakowania. Jednakże równie istotne jest także to, aby opakowania mogły być poddawane recyclingowi. W związku z tym regularnie wymieniamy się uwagami i spostrzeżeniami z ekspertami i stawiamy na rozwój innowacyjnych rozwiązań. Spójrz sam! Działania te stanowią część REset Plastic, międzynarodowej strategii grupy Schwarz dotyczącej tworzyw sztucznych, która została uruchomiona w 2018 roku. Wspólnie realizujemy wizję „Mniej plastiku – zamknięte obiegi“.

Niezapakowane banany

Redukcja plastiku

Redukujemy zbędne materiały opakowaniowe. W tym celu  sprawdzamy możliwość użycia materiałów przyjaznych dla środowiska. Nasz cel do 2025 roku to redukcja zużycia plastiku o 20%

Olej słonecznikowy marki K-Classic w butelce PET

Stosowanie recyklatów

Przetwarzamy zutylizowany plastik w granulat pochodzący z recyklingu – tzw. recyklat. Wykorzystujemy go do produkcji materiału do opakowań dla wielu produktów oferowanych pod naszymi markami własnymi.

Nasz cel do 2025 roku to wykorzystywanie średnio 25% recyklatu w produkcji opakowań produktów naszych marek własnych.

Żel pod prysznic marki bevola

Recykling

W przypadku naszych opakowań nie skupiamy się tylko na ograniczaniu zużycia plastiku. Stawiamy również na ich recykling, poprzez który wspieramy proces zrównoważonej utylizacji odpadów.

Naszym celem do 2025 roku jest zapewnienie, aby 100% opakowań produktów naszych marek własnych w jak największym stopniu można było poddać recyklingowi. Na koniec 2021 roku zrezygnujemy ze stosowania czarnego plastiku.


Nasze działania

Wspólnie zdziałamy więcej.

O plastiku mówią wszyscy. Ale podczas gdy inni spierają się jeszcze na temat określonych działań, my już je realizujemy. W ostatnich latach wprowadziliśmy wiele rozwiązań mających na celu redukcję plastiku. Na przykład warzywa i owoce oferujemy luzem, zamiast je pakować. Szukamy także alternatywnych opakowań, aby ograniczyć powstawanie odpadów. Proponujemy zrównoważone rozwiązania, aby Twoje zakupy były jeszcze bliższe środowisku naturalnemu. Nasze konkretne rozwiązania poznasz w dalszej części tekstu.

Niezapakowane produkty

Naszym logo „niepakowane“ oznaczamy w gazecie reklamowej wszystkie warzywa i owoce, które są oferowane luzem. Dzięki temu nie tylko zwracamy uwagę na duży wybór warzyw i owoców, lecz informujemy również o naszych działaniach na rzecz redukcji plastiku. 

Warzywa i owoce bez opakowania Logo Kaufland „Bez opakowania“

Wielokrotnego użytku

Logo „Artykuł wielokrotnego użytku“ wskazuje na to, że oznaczony nim produkt można używać na okrągło. Zaliczają się do nich m.in. pojemniki do przechowywania żywności, butelki termiczne czy słomki. Takie oznaczenie jest prostym działaniem pozwalającym unikać powstawanie dodatkowych odpadów.

Świeża sałatka w szklanym pojemniku z wieczkiem Logo Kaufland „Artykuł wielokrotnego użytku“

Wyłączenie z asortymentu plastikowych artykułów jednorazowego użytku

Już w 2019 roku wyłączyliśmy z asortymentu naszych marek własnych plastikowe artykuły jednorazowego użytku – takie, jak np. sztućce czy torby foliowe – tzw. reklamówki, patyczki kosmetyczne i słomki do picia. Zastąpiliśmy je produktami zgodnymi z zasadami zrównoważonego rozwoju. Tym samym pozbyliśmy się z naszego asortymentu plastikowych artykułów jednorazowego użytku. W ten sposób zmniejszyliśmy roczne zużycie plastiku aż o 385 ton. 

Informacja o segregowaniu odpadów 

Prawidłowa utylizacja opakowań pozwala zmniejszyć produkcję odpadów, szczególnie tych z tworzyw sztucznych. Tylko dzięki odpowiedniej segregacji odpady opakowaniowe mogą być wykorzystywane ponownie jako surowiec, np. do produkcji kolejnych opakowań. Sposób, w jaki segregujemy śmieci, ma ogromny wpływ na to, co stanie się z nimi w przyszłości: czy będą dalej się rozprzestrzeniać lub czy zostaną wykorzystane jako zasób.

Aby ułatwić segregację odpadów, na wybranych opakowaniach wykonanych z różnych rodzajów materiałów (tzw. opakowaniach wielomateriałowych), wykorzystywanych przez nasze marki własne, zamieściliśmy infografikę, która wyjaśnia, w jaki sposób prawidłowo oddzielać i utylizować poszczególne elementy opakowania.

Podczas robienia następnych zakupów, zwróć uwagę na informacje o segregowaniu odpadów, znajdujące się na opakowaniach. Sprawdź, jak je utylizować oraz czy mogą być poddane recyklingowi. W ten sposób realnie i bez większego wysiłku przyczynisz się do zmniejszenia produkcji śmieci, a co za tym idzie – także do poprawy czystości środowiska wokół Ciebie.

Torba Kaufland pozwalająca zachować świeżość produktów z informacją, że pozwala ona zmniejszyć roczne zużycie jednorazowych torebek foliowych nawet o 700 ton.

Nasza torba wielokrotnego użytku pozwalająca zachować na dłużej świeżość warzyw i owoców

Pomaga ograniczyć niepotrzebne odpady plastikowe, ponieważ jest przeznaczona do wielokrotnego użytku i można ją prać. Jest naprawdę nadzwyczaj praktyczna! 

Wieczko wielokrotnego użytku

Nasze wieczka wielokrotnego użytku

Do szczelnego przechowywania produktów nabiałowych w lodówce proponujemy zrównoważoną alternatywę dla klasycznych, plastikowych wieczek jednorazowego użytku. Nasze wieczka można wielokrotnie używać, nadają się do mycia w zmywarkach i mogą być stosowane w przypadku pojemników różnej wielkości. 

Jeśli przyjdziesz do nas z własnym pojemnikiem na żywność (szklanym lub plastikowym pojemnikiem, słoikiem lub woreczkiem), zapakujemy do niego produkty ze stoiska z obsługą - sery, wędliny i wyroby garmażeryjne (z wyjątkiem mięsa). Bo mniej zużytych opakowań jednorazowych to więcej dobra dla środowiska i każdego z nas.

W przypadku opakowań naszych wypieków możemy ograniczyć zużycie plastiku. Nasz worek wielokrotnego użytku na pieczywo wykonano z certyfikowanego przez GRS poliestru pochodzącego z recyklingu, potwierdzonego certyfikatem CU 1000035. Worek nadaje się do prania i jest odporny na rozdarcia, dzięki czemu łatwo go ponownie wykorzystać. Z tyłu posiada wygodne okienko, które pozwala sprawdzić jego zawartość – i może być poddany recyklingowi.

Torba wielokrotnego użytku

Torba wielokrotnego użytku Kaufland otoczona różnymi mieszkańcami lasu

Szukasz doskonałej torby na zakupy? Co powiesz na torbę wielokrotnego użytku lub torbę termiczną? Obie są neutralne dla klimatu*, chronią środowisko naturalne i są dostępne w dwóch rozmiarach. Można je poddawać recyklingowi, są trwałe oraz wytrzymałe i w 80% składają się z zużytej folii. Od kwietnia 2019 roku nie znajdziesz w naszych marketach torebek foliowych jednorazowego użytku – tzw. reklamówek, tylko wyłącznie torby wielokrotnego użytku.


Wrzucaj zamiast wyrzucać - automaty do zwrotu butelek plastikowych PET

Różne rodzaje butelek

Dajemy dobry przykład! Od teraz, oprócz zwrotnych butelek szklanych, do automatów w naszych sklepach można wrzucać również plastikowe butelki PET* o pojemności do 3 litrów**.

Recykling butelek PET jest dobry dla środowiska, ponieważ przyczynia się do ograniczenia ilości odpadów i śladu węglowego. Dodatkowo to się opłaca – za każdą butelkę PET klient otrzyma bon o wartości 5 groszy; bon można wykorzystać na swoje zakupy lub przekazać organizacji charytatywnej (Fundacji Serca dla Maluszka, wrzucając bon do skarbony znajdującej się przy punkcie informacyjnym lub Bankom Żywności, wrzucając bon do skarbony znajdującej się przy kasie).

 

*Z wyłączeniem butelek po napojach mlecznych oraz oleju

** Butelki wrzucane do automatu:

  • muszą być niezgniecione
  • muszą mieć czytelną etykietę
  • nie mogą być butelkami po napojach mlecznych ani butelkami po oleju

 

Od teraz usługa jest dostępna w naszych sklepach:

  • Lublin, ul. Orkana 4
  • Kielce, ul. Massalskiego 3
  • Ostrołęka, ul. Fieldorfa "Nila" 28
  • Turek, ul. Kolska Szosa 9
  • Sandomierz, ul. Chwałki 46

Opłata recyklingowa za tzw. zrywki

Zgodnie z Ustawą o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi bardzo lekkie torby z tworzywa sztucznego o grubości poniżej 15 mikrometrów są bezpłatne wyłącznie wtedy, gdy stanowią podstawowe opakowanie dla żywności sprzedawanej luzem, m.in.: owoców, warzyw, pieczywa i cukierków.

W przypadku użycia toreb w innym celu mamy obowiązek pobrania od klientów opłaty recyklingowej w wysokości 0,25 zł za sztukę.

Regulacje prawne mają na celu ograniczenie zużycia tworzyw sztucznych, co będzie miało pozytywny wpływ na środowisko. 

Opłata za plastikowe pojemniki na żywność na stoisku z obsługą

Informujemy, że zgodnie przepisami Ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej  od każdego wydanego plastikowego pojemnika na żywność na stoisku z obsługą jest pobierana opłata w wysokości 25 groszy.

Do opłaty jest doliczany podatek  VAT, którego stawka  wynosi tyle, ile stawka VAT pakowanego  produktu.

Ustawa ma służyć ochronie środowiska i ludzi poprzez ograniczenie ilości plastiku i zapewnienie wysokiego poziomu odzysku odpadów powstałych z produktów jednorazowego użytku.

Przypominamy jednocześnie, że na zakupy można przyjść z własnym pojemnikiem (plastikowym lub szklanym), a my zapakujemy do niego ser, wędlinę lub wyroby garmażeryjne (z wyjątkiem mięsa).


Produkty pochodzące z recyklingu

Grupa Schwarz, do której należy Kaufland, jest ważnym w Europie podmiotem w kwestiach związanych z gospodarką o obiegu zamkniętym. Między innymi dzięki stworzeniu przedsiębiorstwa zajmującego się przetwarzaniem odpadów i recyklingiem – PreZero, które już na naszym kontynencie stało się jednym z wiodących w swojej branży. PreZero nie tylko zbiera i segreguje odpady, lecz również wytwarza z nich surowce wtórne i w ten sposób chroni zasoby, np. dzięki PreZero Polymers – przedsiębiorstwu zajmującemu się recyklingiem, które z tworzyw sztucznych produkuje regranulat. Nasz cel to stworzenie w całym przedsiębiorstwie zamkniętego obiegu chroniącego środowisko naturalne.

Logo PreZero

Jak z plastikowych odpadów powstają nowe produkty?

W ramach naszej strategii redukcji plastiku REset Plastic współpracujemy z naszym przedsiębiorstwem ekologicznym PreZero, aby móc oferować produkty pochodzące z recyklingu. PreZero zbiera plastikowe odpady z prywatnych gospodarstw domowych, które później są wykorzystywane jako surowiec wtórny do wytwarzania nowych produktów wysokiej jakości. Odpady z tworzyw sztucznych są segregowane i czyszczone, a następnie topione i przetwarzane. Uzyskany granulat jest następnie wykorzystywany do produkcji nowych artykułów, np. praktycznych pojemników do przechowywania żywności. 

 

Nasze produkty pochodzące z recyklingu

Produkty z recyklatu plastikowego

Stale poszerzamy nasz asortyment produktów przeznaczonych dla gospodarstw domowych, które w 100% składają się z plastiku pochodzącego z recyklingu i powstały we współpracy z PreZero, przedsiębiorstwem ekologicznym Grupy Schwarz. Cały proces recyklingu i wytwarzania tych produktów odbywa się w Europie. 

Z uzyskanego granulatu powstają wysokiej jakości i równocześnie przyjazne dla środowiska produkty – jak na przykład nasze praktyczne pojemniki do przechowywania, dostępne w dwóch wielkościach. Niedługo asortyment zostanie poszerzony o inne produkty, np. organizery, kosze na odpady, uchwyty na worki na śmieci czy składane kosze. Ze względu na fakt, że produkty są dostępne tylko przez krótki czas, opłaca się na bieżąco śledzić nasze aktualne oferty. 

 

 

 


Wolontariat pracowniczy

Wzięliśmy udział w 30. Akcji Sprzątania świata! 

Już po raz czwarty nasi pracownicy w ramach wolontariatu wzięli udział w Akcji Sprzątania świata organizowanej przez Fundację Nasza Ziemia. Jak zawsze mogliśmy liczyć również na obecność rodzin i znajomych naszych pracowników, którzy chętnie dołączyli do kauflandowej drużyny.

Tym razem nasi wolontariusze spotkali się na Wyspie Opatowickiej we Wrocławiu i przez niemal 3 godziny wytrwale sprzątali wyznaczony teren. Efektem ciężkiej pracy było prawie 250 kg odpadów, które zostały odpowiednio posegregowane i trafią tam, gdzie od początku powinny się znajdować.  

Sprzątanie świata to inicjatywa, która ma na celu zwiększenie świadomości społeczeństwa, a docelowo wyeliminowanie problemu zanieczyszczania środowiska przez niewłaściwie składowane odpady. Wpisuje się ona również w naszą strategię redukcji zużycia tworzyw sztucznych REset Plastic, której jednym z elementów są działania polegające na usuwaniu odpadów ze środowiska (REmove). Dodatkowo to już druga edycja wolontariatu, którą organizujemy w ramach inicjatywy Grupy Schwarz - River Cleanup Collective. Spółki Grupy w poszczególnych krajach sprzątają tereny nadbrzeżne, które są częstym miejscem rekreacji i wypoczynku. 

 

REset Plastic

Redukcja i recykling. REset Plastic – nasza strategia dotycząca redukcji plastiku.

Grupa Schwarz, która dzięki swoim przedsiębiorstwom jak Kaufland czy Lidl należy do największych koncernów handlowych działających na arenie międzynarodowej, jest świadoma swojej odpowiedzialności za środowisko naturalne. W związku z tym podejmuje odpowiednie działania. REset Plastic to spójna, międzynarodowa strategia, którą podzielono na pięć obszarów działania: redukcja plastiku, zmiana opakowań, recykling, usuwanie odpadów plastikowych oraz innowacja i uświadamianie. Tym samym wcielamy w życie ideę „Mniej plastiku – zamknięty obieg“.

Plastik ma swoje zalety. Jest wytrzymały, lekki i znajduje wszechstronne zastosowanie. Chroni żywność  podczas transportu i jest ważny w przypadku zapewnienia trwałości i higieny. Jednakże plastikowe odpady stają się coraz większym problemem dla ludzi, zwierząt i środowiska naturalnego.

Logo REset Plastic

Jesteśmy wyjątkowi.

Żeby osiągnąć ambitne cele, konieczna jest ścisła współpraca wszystkich działów przedsiębiorstwa. Jako Grupa Schwarz kontrolujemy cały obieg zamknięty: od produkcji przez handel po utylizację i recykling. Dzisiejsze odpady są dla nas surowcem jutra. Dzięki takiemu podejściu ograniczamy zużycie plastiku wszędzie, gdzie tylko to możliwe, i tym samym zatrzymujemy go w zamkniętym obiegu. W ten sposób chronimy środowisko naturalne, nie rezygnując z pozytywnych właściwości tego materiału. 

REset Plastic i jego pięć filarów

Grafika przedstawiająca logo REset Plastic oraz pięć filarów naszej strategii

Nie ma prostego rozwiązania dotyczącego problemu plastiku. Aby sprostać jego złożoności, wprowadziliśmy pięć filarów, które kompleksowo pozwalają naświetlić całość tematyki:

  • REduce-redukcja plastiku

Rezygnujemy z plastiku wszędzie tam, gdzie jest to możliwe. Na przykład ażurowe plecionki ze sznurku na warzywa i owoce stanowią zrównoważoną alternatywę dla torebek foliowych.

  • REdesign-zmiana opakowań

Produkty i opakowania opracowujemy w taki sposób, aby można było je poddać recyclingowi i tym samym zamykamy obiegi. W przypadku wielu opakowań udało się nam zredukować zużycie plastiku, podnosząc ich zdolność do recyclingu lub stosując w nich plastik pochodzący z recyclingu. Nasze logo znajdujące się na opakowaniach „Świadomie zapakowane“ sprawia, że nasze zasady są dla naszych klientów czytelne.

  • REcycle-recykling

Zbieramy, sortujemy oraz poddajemy recyklingowi odpady plastikowe oraz zamykamy obieg surowców. Już dziś we wszystkich marketach i magazynach Kaufland segregujemy wszystkie surowce wtórne. W ten sposób umożliwiamy na przykład przetwarzanie folii i wytwarzanie z niej nowych worków na śmieci lub toreb wielokrotnego użytku.

  • REmove-usuwanie odpadów plastikowych

Wspieramy działania mające na celu usuwanie odpadów plastikowych ze środowiska naturalnego. Dzięki współpracy z naszymi partnerami „Project Stop“ i „One Earth – One Ocean e.V.“ przyczyniamy się do ochrony mórz, oceanów i rzek przed plastikiem.

  • REsearch-innowacje i uświadamianie

Inwestujemy w badania i rozwój innowacyjnych rozwiązań oraz zwiększamy świadomość społeczeństwa w zakresie recyklingu i ochrony zasobów. Podpisaliśmy Global Commitment Fundacji Ellen MacArthur i tym samym wyraźnie opowiedzieliśmy się za wizją globalnie funkcjonującej gospodarki o obiegu zamkniętym.

Nasza odpowiedzialność za czyste oceany

Angażujemy się w działania mające na celu czystą i zrównoważoną przyszłość.
Jako przedsiębiorstwo należące do Grupy Schwarz wykorzystujemy w Indonezji katamarany zwane SeeHamsters, aby usuwać z rzek odpady. W ramach projektu BRIC (Bekasi RIver Cleanup) prowadzimy kampanię na rzecz zmniejszenia ilości plastiku w oceanach, działając wspólnie z różnymi inicjatywami:

Dwoje spośród tych partnerów to oeoo - One Earth-One Ocean e.V. oraz Waste4Change.
Razem z nimi oraz rządem Indonezji i miastem Bekasi organizujemy projekt BRIC. Celem tej współpracy jest długofalowe oczyszczenie rzek wokół miasta liczącego ponad milion mieszkańców, zanim znajdujące się w nich odpady trafią do mórz. Do tej pory pracownicy miasta z wielkim trudem usuwali plastikowe odpady ręcznie, ale teraz mają do dyspozycji SeeHamsters.