Trwa wczytywanie danych

Marnowanie? Nie mam w planie.

Kolejna odsłona kampanii „Marnowanie? Nie mam w planie!”

W kampanii „Marnowanie? Nie mam w planie!” pokazujemy, że dbanie o jedzenie zaczyna się od prostych, codziennych rzeczy – planowania posiłków, przeglądania lodówki czy mrożenia tego, co zostaje. Z badań, przeprowadzonych wspólnie z SW Research, z grudnia 2025 roku wynika, że takie nawyki stają się dla wielu z nas czymś naturalnym: aż 67,5% Polaków uważa troskę o żywność za element swojego stylu życia, a większość łączy niemarnowanie z poczuciem kontroli i realnymi oszczędnościami.

Nic dziwnego – według danych Federacji Banków Żywności, z 2018 roku, przeciętna polska rodzina wyrzuca w skali roku jedzenie warte około 2500 zł. To pieniądze, które spokojnie można przeznaczyć na przyjemności, krótki wyjazd albo odłożyć „na później”. Jednocześnie dbanie o niemarnowanie zwyczajnie sprawia nam frajdę:

  • 40,3% badanych osób lubi przygotowywać porcje „na później”,
  • 37,4% czerpie przyjemność z kreatywnego wykorzystywania tego, co już ma w domu.

Codzienne sposoby na ograniczenie strat

Na szczęście coraz więcej z nas ma swoje sposoby, by ograniczać domowe straty. Najczęściej po prostu mrozimy żywność – robi tak już 60% Polaków. W wielu domach to kobiety najczęściej zamieniają resztki w nowe dania, a osoby do 34. roku życia coraz chętniej korzystają z aplikacji, które pomagają odratować produkty z krótką datą w promocyjnych cenach – używa ich już 16% młodych Polaków.

Druga szansa dla żywności

Ale to, co robimy z już zakupioną żywnością, to tylko część tego, co możemy zrobić. Tą drugą część również tworzymy my – dbając o to, by pełnowartościowe produkty, które mogłyby się zmarnować (bo zostały nie sprzedane), trafiły tam, gdzie są naprawdę potrzebne. Dzięki współpracy z Bankami Żywności, Caritas Polska i Towarzystwem Pomocy im. św. Brata Alberta taka żywność dostaje drugą szansę każdego dnia.

W ostatnich miesiącach przełożyło się to na konkretne efekty:

  • ponad 9,1 mln zł wartości przekazanej żywności (marzec 2024 – luty 2025),
  • ponad 94 tony produktów zagospodarowanych w październiku 2025,
  • największe partie świeżych warzyw, owoców i pieczywa ważące nawet 7,5 tony.

Każdy z tych kroków – zarówno w domu, jak i w sklepie – sprawia, że jedzenie zostaje tam, gdzie powinno: na talerzach i w portfelach. A nie w koszu.

 

Źródło:

  1. Wywiady CAWI N=1014 SW Panel​ 02.12 – 03.12.2025 na zlecenia Kaufland Polska
  2. Dane własne Kaufland Polska
  3. Na podstawie danych Federacji Polskich Banków Żywności (2018 r.).

Zielone strefy – korzystne dla portfela i planety

W swoim asortymencie posiadamy kilkanaście tysięcy produktów i przywiązujemy dużą wagę do tego, aby unikać marnowania żywności, która wciąż nadaje się do spożycia.

W walce z tym problemem, pomagają nam nasi klienci. Stworzyliśmy dla nich specjalne strefy z produktami, których data minimalnej trwałości bądź termin przydatności do spożycia zbliża się ku końcowi. Oferujemy je w obniżonych cenach.

To działanie dobre dla planety i Twojego portfela.


Zostaliśmy oficjalnym partnerem kampanii

Too Good To Go „Często Dobre Dłużej”

W 2021 roku połączyliśmy siły z Too Good To Go – organizacją promującą ideę zero waste na całym świecie i zostaliśmy oficjalnym partnerem kampanii „Często Dobre Dłużej”.

Wielu konsumentów nie potrafi wskazać różnicy pomiędzy datą minimalnej trwałości („najlepiej spożyć przed”) a terminem przydatności do spożycia („należy spożyć do”). Aby to ułatwić, Kaufland, jako partner kampanii Too Good To Go „Często Dobre Dłużej”, wprowadza specjalne oznaczenie na wybranych opakowaniach produktów marek własnych. Piktogramy opatrzone hasłami: „Popatrz, Powąchaj, Posmakuj” mają przypominać konsumentom, że dany produkt może być dobry po upływie terminu przydatności do spożycia, co sprawdzimy w prosty sposób za pomocą różnych zmysłów.

Oznaczenia znajdują się już na opakowaniach kaszy bulgur i kuskus marki K-Classic i będą pojawiać się sukcesywnie na kolejnych produktach, w tym makaronach czy płatkach.

Przeciwdziałajmy marnowaniu żywności i wykorzystujmy swoje zmysły do oceny produktów zanim zdecydujemy się je wyrzucić!

 

Redukowanie

Gdy tylko kończy się data przydatności do spożycia lub data ważności, obniżamy ceny produktów spożywczych. Takie artykuły są przez nas specjalnie oznakowane i eksponowane na półkach sklepowych.

W przypadku owoców i warzyw dostosowujemy ceny i obniżamy je w zależności od pory dnia.

Ponadto, dzięki sprzedaży produktów luzem możemy zaopatrywać się w taką ilość owoców i warzyw, jaka odpowiada aktualnym potrzebom.

Zapobieganie

Dzięki zaawansowanym systemom gospodarki towarowej i zautomatyzowanym procesom zamówień jesteśmy w stanie dostosować ilość artykułów spożywczych do zapotrzebowania danego sklepu. W ten sposób od samego początku zapobiegamy wszelkim nadwyżkom, które mogłyby trafić do kosza.

W naszych piekarniach na krótko przed zamknięciem wypiekane są tylko produkty podstawowe i promocyjne.

Dzięki naszemu systemowi odpisów kontrolujemy także ilość odpadów spożywczych i przekazujemy darowizny żywnościowe organizacjom pożytku publicznego.

Stale analizujemy i optymalizujemy nasze procesy logistyczne, stosując np. układ palet, który zapobiega ich łamaniu się, a co za tym idzie – uszkodzeniom produktów.

Uświadamianie

W ramach regularnych, obowiązkowych szkoleń nasi pracownicy otrzymują również niezbędną wiedzę dotyczącą tego, jak zmniejszyć straty żywności dzięki przestrzeganiu standardów świeżości i higieny.

Wykorzystanie

Aby skutecznie przeciwdziałać zjawisko marnowania żywności, sieć Kaufland nawiązała współpracę z Federacją Polskich Banków Żywności, Caritas Polska oraz Towarzystwem Pomocy im. św. Brata Alberta. Dzięki temu nasze sklepy przekazują artykuły spożywcze wymienionym organizacjom, które następnie trafiają do osób potrzebujących.


Współpraca z organizacjami, którym przekazujemy żywność

Kaufland wspiera Banki Żywności

Kaufland wspiera Banki Żywności

Produkty, których nie można już sprzedać, ale wciąż nadają się do konsumpcji, są przekazywane organizacjom pożytku publicznego.

Kaufland współpracuje z Federacją Polskich Banków Żywności, Caritas Polska oraz Towarzystwem Pomocy im. św. Brata Alberta.

Od marca 2024 do lutego 2025 ocaliliśmy przed zmarnowaniem żywność o wartości 9 197 451,16 zł, przekazując ją potrzebującym za pośrednictwem organizacji partnerskich – Federacji Polskich Banków Żywności, Caritas Polska oraz Towarzystwa Pomocy im. św. Brata Alberta.

Dodatkowo od października 2018 r. można wesprzeć finansowo działalność Banków Żywności w ramach Akcji Skarbonka. W całym kraju przy kasach w sklepach Kaufland znajdują się specjalnie oznaczone puszki.

Każda złotówka przekazana Bankom Żywności pozwala uratować 8 kg pełnowartościowych produktów spożywczych, z których można przygotować aż 16 posiłków dla potrzebujących.

W 2024 roku z pomocą naszych klientów zebraliśmy 145 712,28 zł . Cała kwota została przekazana Federacji Polskich Banków Żywności. Dziękujemy wszystkim darczyńcom!



To możemy zrobić

Nie wyrzucaj jedzenia przedwcześnie

Z badań przeprowadzonych na potrzeby Federacji Polskich Banków Żywności wynika, że 42 proc. Polaków przyznaje się do wyrzucania żywności, 35 proc. z nich robi to kilka razy w miesiącu. Najczęściej wyrzucane produkty to pieczywo, owoce, wędliny i warzywa. Liczby te są tym bardziej niepokojące, że prawie miliard ludzi na świecie cierpi z powodu głodu. To marnotrawstwo jest częściowo spowodowane niewiedzą – prawie połowa ludności w Polsce myli datę przydatności do spożycia z datą ważności.

Różnica między datą przydatności do spożycia a datą ważności

Data przydatności do spożycia wskazuje, do kiedy produkt może być spożywany. To orientacyjna informacja o czasie, w którym dana żywność zachowuje takie właściwości, jak np. zapach, wygląd czy konsystencja. W większości przypadków produkt nadaje się do spożycia po przekroczeniu daty przydatności.

 


Wskazówki i rady

Wspólnie ratujmy żywność

Marnotrawstwo żywności to zły zwyczaj. To nie ulega wątpliwości. Dobra wiadomość jest taka, że każdy z nas może temu zaradzić. Wystarczy codziennie kierować się paroma prostymi zasadami, dzięki którym będziemy podchodzić do tematu żywności z większą odpowiedzialnością.

lista zakupów, ratowanie żywności, save food

Lista zakupów

Przemyśl wcześniej przed zakupami, czego potrzebujesz lub co chcesz ugotować w najbliższym czasie. Dzięki temu nie będziesz miał pokusy, aby kupić żywność, której nie potrzebujesz.

strefa chłodzenia, ratowanie żywności, save food

Strefa chłodzenia

Miejsce przechowywania jedzenia w lodówce ma ogromny wpływ na jego świeżość. Żywność łatwo psująca się (jak np. ryby, mięso i kiełbasy) powinna być przechowywana na najniższym poziomie, powyżej pojemników na warzywa. Jogurty i sery najlepiej trzymać w części środkowej, a otwarte produkty (jak kukurydza w puszce lub słoiki z ogórkami) najlepiej przechowywać na górnej półce. Temperatura na drzwiach lodówki jest idealna dla mleka, jaj i masła.

owoce, warzywa, ratowanie żywności, save food

Do zjedzenia w pierwszej kolejności

Najprostsze pomysły są często najlepszym rozwiązaniem. Włóż do pojemnika w lodówce żywność, która ma krótki termin ważności do spożycia lub ten wkrótce wygaśnie. Pojemnik zawsze będzie nam przypominać, żeby zajrzeć do niego zanim wybierzemy się do sklepu i wydamy kolejne pieniądze.


Przepisy zero waste

Najlepsze są resztki

Czy gotowanie, po którym nie zostają resztki jedzenia, jest możliwe? Ależ tak – istnieje kilka sposobów na to, aby wykorzystać wszystko, co możliwe. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w naszych przepisach zero waste, które są dobrym źródłem inspiracji.

Porady jak wykorzystać resztki jedzenia

Resztki żywności, które nie nadają się do spożycia, można wykorzystać na różne, użyteczne sposoby.

Reuse leftover cereal

Niezjedzone do końca musli

Resztki musli mogą być śniadaniem i na następny poranek. Po prostu wymieszaj je wraz z K-Bio 5-Korn-Flocken i namocz w mleku K-Bio. Kolejnego dnia dodaj odrobinę płatków, innego musli lub świeżych owoców – i przepyszne śniadanie gotowe!

Tip if you have bought too much bread

Gdy kupiłeś za dużo chleba…

Suchy bochenek stanie się po podpieczeniu ponownie chrupiący. Wystarczy tylko owinąć go wilgotnym ręcznikiem i włożyć do piekarnika nagrzanego do 150℃ na ok. 15 minut. Pojedyncze kromki lub bułki można krótko namoczyć i opiec w tosterze.

fusy z kawy, peeling

Fusy z kawy

Kawa jest ulubionym napojem Polaków. Po jej wypiciu  fusy od razu trafiają do śmieci. Niepotrzebnie, ponieważ idealnie nadają się jako nawóz roślinny, zwłaszcza dla orchidei, hortensji różanych i pomidorów. Fusy z kawy mogą również posłużyć jako peeling do twarzy.

obierki z ziemniaków

Obierki z ziemniaków

Ze względu na wysoką zawartość skrobi obierki z ziemniaków są idealne do czyszczenia wszelkich powierzchni. Nieważne, czy są to uporczywe zabrudzenia na stali nierdzewnej, plamy na jasnej skórze czy szkle. Wystarczy przetrzeć wilgotną stroną łupiny po zabrudzonej powierzchni i wypolerować suchą ściereczką.

awokadoo

Awokado

Awokado słynie z tego, że jest owocem bogatym w witaminy. Niewiele osób wie, że jego nasiona mogą być stosowane jako naturalny barwnik do tkanin. W trakcie gotowania ze zmiażdżonych i wysuszonych nasion awokado wydobywają się substancje barwiące. Im więcej nasion i im dłużej są gotowane, tym bardziej intensywny kolor można otrzymać. Tkaninę, którą chcemy zafarbować, należy umieścić w gorącej wodzie z barwnikiem, a następnie po godzinie ostudzić i wykręcić.


Zróbmy to razem.

To może Cię również zainteresować

Plastik

Do 2025 roku chcemy zmniejszyć zużycie tworzyw sztucznych o co najmniej 20 procent we wszystkich krajach, w których działa nasza firma. Zaplanowaliśmy również szereg działań w ramach strategii REset Plastic mającej na celu zwalczanie tworzyw sztucznych.

Tkaniny
z GOTS
Ekologiczna bawełna

Wiele artykułów naszych marek produkuje się z tkanin o wysokiej zawartości bawełny organicznej. Posiadają one certyfikat Globalnego Standardu Tekstyliów Ekologicznych (GOTS). Jest to norma gwarantująca zrównoważoną produkcję wyrobów włókienniczych na całym świecie.

Bio
Bio

W naszej ofercie znajduje się wiele certyfikowanych produktów ekologicznych we wszystkich grupach asortymentowych – począwszy od owoców i warzyw, poprzez nabiał i napoje, aż po konserwy i mrożonki. Ponadto stworzyliśmy K-Bio, czyli naszą markę oferującą wyłącznie ekologiczne produkty.