Marnowanie? Nie mam w planie.
29 września obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Świadomości na Temat Strat i Marnotrawstwa Żywności ustanowiony przez ONZ.
Aby zachęcić klientów do niemarnowania żywności 29 września 2021 rozpoczęliśmy w sklepach kampanię „Marnowanie? Nie mam w planie!”.
W Polsce co roku wyrzuca się ok. 4,8 mln ton jedzenia, gdzie aż 60% pochodzi z gospodarstw domowych. Marnowanie żywności to nie tylko marnowanie pieniędzy, ale także przyczyna negatywnych zmian klimatycznych. Obok takich danych nie można przejść obojętnie!
W ograniczeniu skali tego problemu dużą rolę odgrywa edukacja i proste wskazówki, które każdy z nas może wcielić w codzienne życie.
- sprawdźmy, jakie produkty mamy już w swoich domach
- zaplanujmy wykorzystywanie resztek jedzenia
- zróbmy dokładną listę zakupów
- kupujmy tyle żywności, ile faktycznie potrzebujemy i wykorzystamy.
Przemyślana lista zakupów, regularne porządki w lodówce i wykorzystywanie w pierwszej kolejności artykułów, które mamy w swoich domach, to proste patenty na mądre wykorzystywanie jedzenia. Pamiętajmy, że marnowanie żywności to marnowanie pieniędzy.
Too Good To Go „Często Dobre Dłużej”
W tym roku połączyliśmy siły z Too Good To Go – organizacją promującą ideę zero waste na całym świecie i zostaliśmy oficjalnym partnerem kampanii „Często Dobre Dłużej”.
Wielu konsumentów nie potrafi wskazać różnicy pomiędzy datą minimalnej trwałości („najlepiej spożyć przed”) a terminem przydatności do spożycia („należy spożyć do”). Aby to ułatwić, Kaufland, jako partner kampanii Too Good To Go „Często Dobre Dłużej”, wprowadza specjalne oznaczenie na wybranych opakowaniach produktów marek własnych. Piktogramy opatrzone hasłami: „Popatrz, Powąchaj, Posmakuj” mają przypominać konsumentom, że dany produkt może być dobry po upływie terminu przydatności do spożycia, co sprawdzimy w prosty sposób za pomocą różnych zmysłów.
Oznaczenia znajdują się już na opakowaniach kaszy bulgur i kuskus marki K-Classic i będą pojawiać się sukcesywnie na kolejnych produktach, w tym makaronach czy płatkach.
Przeciwdziałajmy marnowaniu żywności i wykorzystujmy swoje zmysły do oceny produktów zanim zdecydujemy się je wyrzucić!
Redukowanie
Gdy tylko kończy się data przydatności do spożycia lub data ważności, obniżamy ceny produktów spożywczych. Takie artykuły są przez nas specjalnie oznakowane i eksponowane na półkach sklepowych.
W przypadku owoców i warzyw dostosowujemy ceny i obniżamy je w zależności od pory dnia.
Ponadto, dzięki sprzedaży produktów luzem możemy zaopatrywać się w taką ilość owoców i warzyw, jaka odpowiada aktualnym potrzebom.
Zapobieganie
Dzięki zaawansowanym systemom gospodarki towarowej i zautomatyzowanym procesom zamówień jesteśmy w stanie dostosować ilość artykułów spożywczych do zapotrzebowania danego sklepu. W ten sposób od samego początku zapobiegamy wszelkim nadwyżkom, które mogłyby trafić do kosza.
W naszych piekarniach na krótko przed zamknięciem wypiekane są tylko produkty podstawowe i promocyjne.
Dzięki naszemu systemowi odpisów kontrolujemy także ilość odpadów spożywczych i przekazujemy darowizny żywnościowe organizacjom pożytku publicznego.
Stale analizujemy i optymalizujemy nasze procesy logistyczne, stosując np. układ palet, który zapobiega ich łamaniu się, a co za tym idzie – uszkodzeniom produktów.
Uświadamianie
W ramach regularnych, obowiązkowych szkoleń nasi pracownicy otrzymują również niezbędną wiedzę dotyczącą tego, jak zmniejszyć straty żywności dzięki przestrzeganiu standardów świeżości i higieny.
Wykorzystanie
Aby skutecznie przeciwdziałać zjawisko marnowania żywności, sieć Kaufland nawiązała współpracę z Federacją Polskich Banków Żywności, Caritas Polska oraz Towarzystwem Pomocy im. św. Brata Alberta. Dzięki temu nasze sklepy przekazują artykuły spożywcze wymienionym organizacjom, które następnie trafiają do osób potrzebujących.
Przekazywanie żywności

Produkty, których nie można już sprzedać, ale wciąż nadają się do konsumpcji, są przekazywane organizacjom pożytku publicznego. Kaufland współpracuje z Federacją Polskich Banków Żywności, Caritas Polska oraz Towarzystwem Pomocy im. św. Brata Alberta.
Od marca 2021 do lutego 2022 ocaliliśmy przed zmarnowaniem żywność o wartości 8 085 437,45 zł, przekazując ją potrzebującym za pośrednictwem organizacji partnerskich – Federacji Polskich Banków Żywności, Caritas Polska oraz Towarzystwa Pomocy im. św. Brata Alberta.
Dodatkowo od października 2018 r. można wesprzeć finansowo działalność Banków Żywności w ramach Akcji Skarbonka. W całym kraju przy kasach w sklepach Kaufland znajdują się specjalnie oznaczone puszki.
Każda złotówka przekazana Bankom Żywności pozwala uratować 8 kg pełnowartościowych produktów spożywczych, z których można przygotować aż 16 posiłków dla potrzebujących.
Od października 2018 r. do grudnia 2020 r. z pomocą naszych klientów zebraliśmy ponad 400 tys. złotych. Cała kwota została przekazana Federacji Polskich Banków Żywności. Dziękujemy wszystkim darczyńcom!
Zbiórki żywności

Osoby potrzebujące wspieramy również poprzez świąteczne zbiórki – dwa razy w roku (przed Wielkanocą i Bożym Narodzeniem) w naszych sklepach wolontariusze Banków Żywności oraz Caritas Polska zachęcają do podzielenia się żywnością z osobami w trudnej sytuacji życiowej – klienci sklepów mogą kupić produkty i wrzucić je do koszy stojących przy kasach. Organizacje na co dzień odbierają ze sklepów głównie owoce i warzywa, napoje, mleko, sery, pieczywo, czasem mięso.
W ostatnim czasie odbyły się w naszych sklepach 2 przedwielkanocne zbiórki żywności:
Podczas zbiórek wolontariusze proszą o brakujące, konkretne artykuły: olej, mąkę, cukier, bakalie, konserwy mięsne i warzywne, słodycze. To bardzo ważne, żeby osoby potrzebujące mogły przygotować pełnowartościowy posiłek - zasługuje na to każdy z nas!
Nie wyrzucaj jedzenia przedwcześnie
Z badań przeprowadzonych na potrzeby Federacji Polskich Banków Żywności wynika, że 42 proc. Polaków przyznaje się do wyrzucania żywności, 35 proc. z nich robi to kilka razy w miesiącu. Najczęściej wyrzucane produkty to pieczywo, owoce, wędliny i warzywa. Liczby te są tym bardziej niepokojące, że prawie miliard ludzi na świecie cierpi z powodu głodu. To marnotrawstwo jest częściowo spowodowane niewiedzą – prawie połowa ludności w Polsce myli datę przydatności do spożycia z datą ważności.
Różnica między datą przydatności do spożycia a datą ważności
Data przydatności do spożycia wskazuje, do kiedy produkt może być spożywany. To orientacyjna informacja o czasie, w którym dana żywność zachowuje takie właściwości, jak np. zapach, wygląd czy konsystencja. W większości przypadków produkt nadaje się do spożycia po przekroczeniu daty przydatności.
Wspólnie ratujmy żywność
Marnotrawstwo żywności to zły zwyczaj. To nie ulega wątpliwości. Dobra wiadomość jest taka, że każdy z nas może temu zaradzić. Wystarczy codziennie kierować się paroma prostymi zasadami, dzięki którym będziemy podchodzić do tematu żywności z większą odpowiedzialnością.
Najlepsze są resztki
Czy gotowanie, po którym nie zostają resztki jedzenia, jest możliwe? Ależ tak – istnieje kilka sposobów na to, aby wykorzystać wszystko, co możliwe. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w naszych przepisach zero waste, które są dobrym źródłem inspiracji.