Trwa wczytywanie danych

Zaangażowanie pracowników

Los naszej planety nie jest nam obojętny. Dlatego nasi pracownicy, wypełniając swoje codzienne obowiązki, angażują się w liczne projekty na rzecz ochrony środowiska, poprawy dobrostanu zwierząt, świadomego odżywiania, redukcji zużycia plastiku, rozwoju asortymentu regionalnego i pomocy potrzebującym. Naszym wspólnym celem jest stworzenie lepszego, bardziej zrównoważonego świata.

W tym miejscu dowiesz się, w jaki sposób nasi pracownicy angażują się w zrównoważony rozwój. 

Plastik

MNIEJ PLASTIKU, WIĘCEJ RECYKLINGU

Kamil i Tomek to nasi Ambasadorzy Recyklingu, na co dzień pracujący w Pionie Zaopatrzenia. Aktualnie przygotowują firmę do wprowadzenia systemu kaucyjnego, dbając o wyposażenie wszystkich sklepów Kaufland w urządzenia do przyjmowania opakowań zwrotnych. W naszej sieci już od wielu lat stawiamy na recykling. Surowce, które odzyskujemy, są wykorzystywane m.in. do produkcji opakowań artykułów marek własnych. Zmniejszamy zużycie pierwotnego plastiku, udowadniając, że odpady mogą mieć drugie życie. 

 

ODPADY ZBIERAMY, BO NA RECYKLING STAWIAMY Kamil Wasilewski, Starszy Specjalista w Pionie Zaopatrzenia & Tomasz Palka, Młodszy Kupiec w Pionie Zaopatrzenia, Centrum Usług Wspólnych Wrocław

Dowiedz się więcej o pracy Kamila i Tomka i ich zaangażowaniu w temat Recyklingu:

 

Od kiedy interesujecie się kwestiami związanymi ze zrównoważonym rozwojem?

Tomek: Od dzieciństwa. To rodzice zaszczepili we mnie nawyk dbania o środowisko.

Kamil: Zawsze zwracałem uwagę na proste czynności, które przyczyniają się do ochrony środowiska: segregowanie śmieci, używanie wielorazowych opakowań czy toreb na zakupy. Praca w Kauflandzie dała mi szersze spojrzenie na zagadnienia związane z recyklingiem oraz na to, jak duży wpływ na środowisko możemy mieć jako przedsiębiorstwo. 

Dlaczego uważacie, że temat redukcji plastiku jest tak ważny?

Tomek: Tworzywo sztuczne rozkłada się w środowisku kilkaset lat. Im więcej go wyprodukujemy, tym bardziej zaśmiecimy naszą planetę. Dlatego redukcja plastiku jest jednym z filarów działań naszej firmy. 

Kaufland realizuje między innymi strategię REset Plastic. Możecie przybliżyć te działania?

Tomek: Na początku powiem, że opiera się ona na pięciu obszarach – redukcji plastiku, zmianie opakowań, recyklingu, usuwaniu odpadów plastikowych ze środowiska oraz innowacji i zwiększaniu świadomości społeczeństwa w zakresie recyklingu i ochrony zasobów.

Kamil: Strategia zakłada, że w całej Grupie Schwarz do 2025 roku zmniejszymy zużycie tworzyw sztucznych w opakowaniach produktów marek własnych o 20% (w stosunku do 2017 r.). Dodatkowo udział recyklatu w opakowaniach marek własnych wyniesie średnio 25% i wszystkie z nich będą w możliwie największym stopniu nadawać się do recyklingu.

Tomek: W ramach tej strategii wprowadziliśmy do oferty m.in. materiałowe woreczki wielokrotnego użytku na pieczywo oraz na owoce i warzywa. Sezonowo dostępne są również produkty wykonane z surowców wtórnych, jak np. wielofunkcyjne szafki, akcesoria kuchenne czy odzież sportowa. Umożliwiamy także klientom pakowanie wybranych produktów z lady do pojemników własnych, dzięki czemu ograniczamy zużycie jednorazowych opakowań.  

Kamil: Ponadto wprowadziliśmy oznaczenia ułatwiające segregację odpadów na opakowaniach produktów marek własnych. Z pomocą piktogramów klienci łatwo zidentyfikują, do jakiego pojemnika powinny trafić poszczególne elementy opakowania, a dzięki prawidłowej segregacji wesprą proces recyklingu i ponowne wykorzystanie surowców. Dodam jeszcze, że wszystkie maty, które kładziemy przy wejściach do naszych marketów, są produkowane z tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu, m.in. z sieci rybackich wyłowionych z oceanów.

Nad jakimi projektami teraz pracujecie? Możecie podzielić się jakimiś przykładami?

Tomek: Razem z Kamilem bierzemy udział w projekcie wyposażania sklepów Kaufland w maszyny do przyjmowania opakowań zwrotnych, w tym butelek PET. Wierzymy, że to pomoże w zmotywowaniu ludzi do segregacji i finalnie do zwiększenia poziomu odzysku tworzywa.

Kamil: Aktualnie zajmujemy się także tematem koszyków zakupowych. W centrum dystrybucyjnym Wola Krzysztoporska testowany jest proces odzysku części uszkodzonych koszyków. Nasze obserwacje pokazują, że z trzech niesprawnych koszyków może powstać nowy produkt, który dalej służy klientom.

Jakie są Wasze sposoby na redukcję plastiku w życiu prywatnym?

Tomek: Oczywistością jest sortowanie śmieci. Myślę, że to podstawa. Dzięki temu możemy odzyskać część plastiku i wykorzystać go do ponownego przetworzenia.
To, z czego jestem dumny, to fakt, że od czterech lat nie kupuję wody w butelkach plastikowych, korzystam z dzbanków filtrujących lub piję zwykłą kranówkę. Licząc butelkę na dzień, można powiedzieć, że oszczędziłem światu już ok. 1500 butelek. W dodatku staram się zastępować siatki plastikowe tymi wielorazowymi.

Kamil: Uważam, że nie da się wyeliminować całkowicie plastiku z życia codziennego. Warto jednak zastanowić się, jak go użyć ponownie – rozcięta na pół butelka po wodzie może służyć za doniczkę, a umyte pudełko po lodach świetnie nada się na wielorazowy pojemnik na produkty spożywcze. Poza tym oczywiście staram się segregować śmieci i nie używać plastikowych siatek podczas zakupów. 

Tutaj dowiesz się więcej o tym, co robimy, aby ograniczyć zużycie plastiku:

Plastik

Do 2025 roku chcemy zmniejszyć zużycie tworzyw sztucznych o co najmniej 20 procent we wszystkich krajach, w których działa nasza firma. Zaplanowaliśmy również szereg działań w ramach strategii REset Plastic mającej na celu zwalczanie tworzyw sztucznych.

Recykling

Efektywne i odpowiedzialne wykorzystanie zasobów

Aby stopniowo redukować nasz ślad ekologiczny, uwrażliwiamy naszych pracowników na kwestie ekologiczne, określamy działania oraz proponujemy naszym klientom możliwości odpowiedzialnego korzystania z zasobów.

Mikro-
plastik

W ostatnich latach dużo mówi się zwłaszcza o mikroplastiku, a my staramy się wyeliminować go wszędzie tam, gdzie to możliwe. Bo w Kauflandzie bierzemy odpowiedzialność za naszych Klientów i środowisko naturalne.


Świadome zakupy

SZACUNEK DO ŻYWNOŚCI

Agnieszka to nasz Ambasador Świadomych Zakupów. Na co dzień pracuje w sklepie Kaufland w Malborku, gdzie dba m.in. o ekspozycję towaru zgodnie z zasadą FIFO oraz kontrolę świeżości artykułów. Jest świadoma, że robienie przemyślanych zakupów, kupno produktów na wagę oraz odpowiednie przechowywanie artykułów to proste patenty na ograniczenie marnowania żywności. Nie przekreśla produktów niedoskonałych. Wręcz przeciwnie! Docenia to, co dała nam sama natura. 

ŚWIADOMIE KUPUJEMY, ŻYWNOŚCI NIE MARNUJEMY Agnieszka Domalewska, Manager Zespołu Artykułów Świeżych, market Kaufland Malbork

Dowiedz się więcej o tym, jak Agnieszka rozumie świadome zakupy i szacunek do żywności:

 

Jak trafiłaś do Kauflandu i jak wyglądają Twoje zadania w pracy?

Do Kauflandu trafiłam sześć lat temu, biorąc udział w programie Absolwent. Obecnie pracuję na stanowisku Menedżera Zespołu Art. Świeżych w Malborku. 

Gdzie w swojej pracy stykasz się z tematem zrównoważonego rozwoju?

W wielu miejscach i w wielu aspektach. Kładziemy duży nacisk na efektywność energetyczną, dbając o proste, ale ważne działania, takie jak zamykanie chłodni czy gaszenie światła. Staramy się również zmniejszać ilość odpadów, używając np. skrzynek wielorazowego użytku na dziale owoce/warzywa czy właściwie je segregując, co ułatwia odzysk surowców. 

Codziennie masz kontakt z wieloma klientami. Czy ze swoich obserwacji możesz powiedzieć, jak zmieniają się wybory konsumenckie?

Nasi klienci są coraz bardziej świadomi i wrażliwi. Chcą wiedzieć, skąd pochodzą produkty, które kupują. Coraz więcej osób stawia na produkty ekologiczne, o krótkim składzie i bez zbędnych dodatków. Na przestrzeni czasu zauważam rosnące zainteresowanie konsumentów żywnością wegetariańską i wegańską oraz produktami regionalnymi. 

Czy uważasz, że Kaufland jako sieć handlowa ma wpływ na wybory konsumentów przy sklepowej półce?

Nasz wpływ w tej materii jest bardzo duży. Klienci doceniają np. oznaczenia, które wprowadzamy w celu ułatwienia identyfikacji produktów. W naszych sklepach mamy specjalne wsuwki cenowe z piktogramami mówiącymi o dodatkowych cechach produktu (np. bez laktozy czy bez glutenu). Wprowadziliśmy także Strefy Świadomego Odżywiania, w których można znaleźć produkty wegańskie i wegetariańskie, o niskiej zawartości cukru, bez glutenu, bez laktozy, tzw. superfoods oraz żywność dedykowaną osobom aktywnym

No i oczywiście prowadzimy kampanie informacyjne w sklepach, gazetkach reklamowych oraz w Internecie.

Dużo się mówi o niemarnowaniu żywności, co nasza sieć robi w tym temacie?

Oj, bardzo dużo! Przede wszystkim współpracujemy z organizacjami pożytku publicznego, którym przekazujemy nadwyżki żywności. Prowadzimy wieczorne przeceny na działach świeżych, obniżamy również ceny produktów, których data minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia zbliża się ku końcowi. W ramach współpracy z Too Good To Go wprowadziliśmy specjalne oznaczenie na wybranych opakowaniach produktów marek własnych. Piktogramy opatrzone hasłami: „Popatrz, Powąchaj, Posmakuj” mają przypominać konsumentom, że dany produkt może być dobry po upływie daty minimalnej trwałości. Wprowadziliśmy do oferty linię owoców i warzyw „Naturalsi”.

Tutaj dowiesz się więcej o tym, co robimy w temacie Świadomych Zakupów:


Regionalność

SMAK, ŚWIEŻOŚĆ I…ŚRODOWISKO

Tomek to nasz Ambasador Regionalności. Na co dzień koordynuje pracę zespołu w dziale artykułów świeżych w markecie Kaufland Namysłów i odpowiada za jakość, dostępność i świeżość produktów, takich jak: owoce, warzywa, mięso, wędliny i pieczywo.

Klientom poleca produkty regionalne, bo wie, że stoi za nimi nie tylko smak i świeżość. Kupując produkty regionalne, wspieramy lokalnych producentów, skracamy łańcuch dostaw i ograniczamy emisję dwutlenku węgla.

WSPIERAMY ROZWÓJ REGIONÓW, CHRONIMY ŚRODOWISKO Tomasz Walczak, Manager Zespołu Artykułów Świeżych, market Kaufland Namysłów
Zaangażowanie społeczne

ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA SPOŁECZEŃSTWO

 

Agnieszka to nasz Ambasador Zaangażowania Społecznego.Do jej głównych zadań należy: wdrażanie strategii ESG, przygotowywanie raportów zrównoważonego rozwoju oraz koordynowanie projektów na rzecz społeczeństwa i środowiska naturalnego. Dba o to, aby do osób będących w potrzebie zawsze trafiała pomoc na którą czekają.

 

 

CZYNIĆ DOBRO TO NASZE MOTTO Agnieszka Kotlińska, Starszy Specjalista, Dział Komunikacji Korporacyjnej, Centrum Usług Wspólnych Wrocław

Tutaj dowiesz się więcej o tym, co robimy w temacie Zaangażowania Społecznego:

Więcej
niż handel

Raport zrównoważonego rozwoju

Pierwszy raport w historii naszej firmy, przygotowany według wytycznych GRI, który w kompleksowy i transparentny sposób dokumentuje nasze działania i osiągnięcia na rzecz zrównoważonego rozwoju.

Badania

W trosce o zdrowie kobiet organizujemy bezpłatne badania mammograficzne. Panie między 50. a 69. rokiem życia mogą korzystać z badań w mobilnych pracowniach naszych partnerów, które znajdują się na parkingach przy wybranych marketach Kauflandu. Sprawdź aktualny plan z dokładnymi terminami i miejscami badań >

Wsparcie
lokalne
Lokalnie

Aktywnie wspieramy najciekawsze inicjatywy lokalnych społeczności w regionach całej Polski. Pomagamy finansowo i rzeczowo m.in.: szkołom, klubom sportowym, domom dziecka czy schroniskom dla zwierząt. Zgłoś nam inicjatywę, w którą też możemy się zaangażować!

Dobrostan zwierząt

SZACUNEK DLA KAŻDEJ ISTOTY ŻYJĄCEJ

Kasia to nasz Ambasador dobrostanu zwierząt. Na co dzień jest odpowiedzialna za zakup drobiu i współpracując z dostawcami ma wpływ na poprawę warunków zwierząt hodowlanych. Aby zachęcić klientów do świadomych wyborów zakupowych, Kasia pracowała nad wprowadzeniem klasyfikacji chowu na produktach marki własnej zawierającej mięso z kurczaka. Wprowadziła też do oferty sklepów Kaufland mięso o podwyższonym standardzie hodowli zwierząt. 

ANGAŻUJEMY SIĘ W POPRAWĘ DOBROSTANU ZWIERZĄT Katarzyna Zagrobelna, Kupiec w Pionie Zakupu, Centrum Usług Wspólnych Wrocław

Tutaj dowiesz się więcej o tym, co robimy w temacie Dobrostanu Zwierząt:

Jajka
Jajka

Za cel obraliśmy rezygnację, najpóźniej do 2025 roku, z jajek pochodzących z chowu klatkowego i chowu w małych grupach. Dotyczy to zarówno świeżych jajek, jak i tych przetworzonych w produktach naszych marek własnych. Już dziś stosujemy jaja z chowu ściółkowego i wolnego wybiegu w produkcji pieczywa i przetworzonych produktów mącznych.

Bez futer
Bez futer

Jesteśmy uczestnikami programu Fur Free Retailer. Tym samym rezygnujemy z produktów wykonanych z naturalnego futra i artykułów nim obszytych.

Więcej
niż handel

Raport zrównoważonego rozwoju

Pierwszy raport w historii naszej firmy, przygotowany według wytycznych GRI, który w kompleksowy i transparentny sposób dokumentuje nasze działania i osiągnięcia na rzecz zrównoważonego rozwoju.


Inne formy zaangażowania

ROBIMY JESZCZE WIĘCEJ

Zrównoważony rozwój w sieci Kaufland nie kończy się na powyższych tematach. Troszczymy się także m.in. o przestrzeganie praw człowieka w łańcuchu dostaw, ochronę bioróżnorodności i klimatu. Ciekawe? Kliknij i dowiedz się więcej!

Łańcuch
dostaw

Jako przedsiębiorstwo działające w sektorze handlu detalicznego jesteśmy odpowiedzialni za produkty, które oferujemy: za ich pochodzenie i surowce, z których zostały wytworzone. Dlatego uważnie przyglądamy się surowcom pochodzącym z innych krajów, opowiadając się za odpowiedzialnymi i przyjaznymi dla środowiska warunkami produkcji w tych miejscach.

Bioróżno-
rodność

Różnorodność biologiczna na całym świecie drastycznie się zmniejsza. Jako sieć handlowa uważamy, że wzięcie odpowiedzialności za ochronę przyrody i bioróżnorodności jest naszym obowiązkiem.

Klimat

Nasze działania w zakresie ochrony klimatu, mają bardzo szerokie spektrum - od stosowania techniki opierającej się na efektywnym wykorzystaniu energii oraz proekologicznego projektowania nowych obiektów, przez przyjazne dla klimatu procesy logistyczne, po ograniczanie powstawania odpadów.