Zaangażowanie pracowników
Los naszej planety nie jest nam obojętny. Dlatego nasi pracownicy, wypełniając swoje codzienne obowiązki, angażują się w liczne projekty na rzecz ochrony środowiska, poprawy dobrostanu zwierząt, świadomego odżywiania, redukcji zużycia plastiku, rozwoju asortymentu regionalnego i pomocy potrzebującym. Naszym wspólnym celem jest stworzenie lepszego, bardziej zrównoważonego świata.
W tym miejscu dowiesz się, w jaki sposób nasi pracownicy angażują się w zrównoważony rozwój.
MNIEJ PLASTIKU, WIĘCEJ RECYKLINGU
Kamil i Tomek to nasi Ambasadorzy Recyklingu, na co dzień pracujący w Pionie Zaopatrzenia. Aktualnie przygotowują firmę do wprowadzenia systemu kaucyjnego, dbając o wyposażenie wszystkich sklepów Kaufland w urządzenia do przyjmowania opakowań zwrotnych. W naszej sieci już od wielu lat stawiamy na recykling. Surowce, które odzyskujemy, są wykorzystywane m.in. do produkcji opakowań artykułów marek własnych. Zmniejszamy zużycie pierwotnego plastiku, udowadniając, że odpady mogą mieć drugie życie.
ODPADY ZBIERAMY, BO NA RECYKLING STAWIAMY Kamil Wasilewski, Starszy Specjalista w Pionie Zaopatrzenia & Tomasz Palka, Młodszy Kupiec w Pionie Zaopatrzenia, Centrum Usług Wspólnych Wrocław
Dowiedz się więcej o pracy Kamila i Tomka i ich zaangażowaniu w temat Recyklingu:
Od kiedy interesujecie się kwestiami związanymi ze zrównoważonym rozwojem?
Tomek: Od dzieciństwa. To rodzice zaszczepili we mnie nawyk dbania o środowisko.
Kamil: Zawsze zwracałem uwagę na proste czynności, które przyczyniają się do ochrony środowiska: segregowanie śmieci, używanie wielorazowych opakowań czy toreb na zakupy. Praca w Kauflandzie dała mi szersze spojrzenie na zagadnienia związane z recyklingiem oraz na to, jak duży wpływ na środowisko możemy mieć jako przedsiębiorstwo.
Dlaczego uważacie, że temat redukcji plastiku jest tak ważny?
Tomek: Tworzywo sztuczne rozkłada się w środowisku kilkaset lat. Im więcej go wyprodukujemy, tym bardziej zaśmiecimy naszą planetę. Dlatego redukcja plastiku jest jednym z filarów działań naszej firmy.
Kaufland realizuje między innymi strategię REset Plastic. Możecie przybliżyć te działania?
Tomek: Na początku powiem, że opiera się ona na pięciu obszarach – redukcji plastiku, zmianie opakowań, recyklingu, usuwaniu odpadów plastikowych ze środowiska oraz innowacji i zwiększaniu świadomości społeczeństwa w zakresie recyklingu i ochrony zasobów.
Kamil: Strategia zakłada, że w całej Grupie Schwarz do 2025 roku zmniejszymy zużycie tworzyw sztucznych w opakowaniach produktów marek własnych o 20% (w stosunku do 2017 r.). Dodatkowo udział recyklatu w opakowaniach marek własnych wyniesie średnio 25% i wszystkie z nich będą w możliwie największym stopniu nadawać się do recyklingu.
Tomek: W ramach tej strategii wprowadziliśmy do oferty m.in. materiałowe woreczki wielokrotnego użytku na pieczywo oraz na owoce i warzywa. Sezonowo dostępne są również produkty wykonane z surowców wtórnych, jak np. wielofunkcyjne szafki, akcesoria kuchenne czy odzież sportowa. Umożliwiamy także klientom pakowanie wybranych produktów z lady do pojemników własnych, dzięki czemu ograniczamy zużycie jednorazowych opakowań.
Kamil: Ponadto wprowadziliśmy oznaczenia ułatwiające segregację odpadów na opakowaniach produktów marek własnych. Z pomocą piktogramów klienci łatwo zidentyfikują, do jakiego pojemnika powinny trafić poszczególne elementy opakowania, a dzięki prawidłowej segregacji wesprą proces recyklingu i ponowne wykorzystanie surowców. Dodam jeszcze, że wszystkie maty, które kładziemy przy wejściach do naszych marketów, są produkowane z tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu, m.in. z sieci rybackich wyłowionych z oceanów.
Nad jakimi projektami teraz pracujecie? Możecie podzielić się jakimiś przykładami?
Tomek: Razem z Kamilem bierzemy udział w projekcie wyposażania sklepów Kaufland w maszyny do przyjmowania opakowań zwrotnych, w tym butelek PET. Wierzymy, że to pomoże w zmotywowaniu ludzi do segregacji i finalnie do zwiększenia poziomu odzysku tworzywa.
Kamil: Aktualnie zajmujemy się także tematem koszyków zakupowych. W centrum dystrybucyjnym Wola Krzysztoporska testowany jest proces odzysku części uszkodzonych koszyków. Nasze obserwacje pokazują, że z trzech niesprawnych koszyków może powstać nowy produkt, który dalej służy klientom.
Jakie są Wasze sposoby na redukcję plastiku w życiu prywatnym?
Tomek: Oczywistością jest sortowanie śmieci. Myślę, że to podstawa. Dzięki temu możemy odzyskać część plastiku i wykorzystać go do ponownego przetworzenia.
To, z czego jestem dumny, to fakt, że od czterech lat nie kupuję wody w butelkach plastikowych, korzystam z dzbanków filtrujących lub piję zwykłą kranówkę. Licząc butelkę na dzień, można powiedzieć, że oszczędziłem światu już ok. 1500 butelek. W dodatku staram się zastępować siatki plastikowe tymi wielorazowymi.
Kamil: Uważam, że nie da się wyeliminować całkowicie plastiku z życia codziennego. Warto jednak zastanowić się, jak go użyć ponownie – rozcięta na pół butelka po wodzie może służyć za doniczkę, a umyte pudełko po lodach świetnie nada się na wielorazowy pojemnik na produkty spożywcze. Poza tym oczywiście staram się segregować śmieci i nie używać plastikowych siatek podczas zakupów.
SZACUNEK DO ŻYWNOŚCI
Agnieszka to nasz Ambasador Świadomych Zakupów. Na co dzień pracuje w sklepie Kaufland w Malborku, gdzie dba m.in. o ekspozycję towaru zgodnie z zasadą FIFO oraz kontrolę świeżości artykułów. Jest świadoma, że robienie przemyślanych zakupów, kupno produktów na wagę oraz odpowiednie przechowywanie artykułów to proste patenty na ograniczenie marnowania żywności. Nie przekreśla produktów niedoskonałych. Wręcz przeciwnie! Docenia to, co dała nam sama natura.
ŚWIADOMIE KUPUJEMY, ŻYWNOŚCI NIE MARNUJEMY Agnieszka Domalewska, Manager Zespołu Artykułów Świeżych, market Kaufland Malbork
Dowiedz się więcej o tym, jak Agnieszka rozumie świadome zakupy i szacunek do żywności:
Jak trafiłaś do Kauflandu i jak wyglądają Twoje zadania w pracy?
Do Kauflandu trafiłam sześć lat temu, biorąc udział w programie Absolwent. Obecnie pracuję na stanowisku Menedżera Zespołu Art. Świeżych w Malborku.
Gdzie w swojej pracy stykasz się z tematem zrównoważonego rozwoju?
W wielu miejscach i w wielu aspektach. Kładziemy duży nacisk na efektywność energetyczną, dbając o proste, ale ważne działania, takie jak zamykanie chłodni czy gaszenie światła. Staramy się również zmniejszać ilość odpadów, używając np. skrzynek wielorazowego użytku na dziale owoce/warzywa czy właściwie je segregując, co ułatwia odzysk surowców.
Codziennie masz kontakt z wieloma klientami. Czy ze swoich obserwacji możesz powiedzieć, jak zmieniają się wybory konsumenckie?
Nasi klienci są coraz bardziej świadomi i wrażliwi. Chcą wiedzieć, skąd pochodzą produkty, które kupują. Coraz więcej osób stawia na produkty ekologiczne, o krótkim składzie i bez zbędnych dodatków. Na przestrzeni czasu zauważam rosnące zainteresowanie konsumentów żywnością wegetariańską i wegańską oraz produktami regionalnymi.
Czy uważasz, że Kaufland jako sieć handlowa ma wpływ na wybory konsumentów przy sklepowej półce?
Nasz wpływ w tej materii jest bardzo duży. Klienci doceniają np. oznaczenia, które wprowadzamy w celu ułatwienia identyfikacji produktów. W naszych sklepach mamy specjalne wsuwki cenowe z piktogramami mówiącymi o dodatkowych cechach produktu (np. bez laktozy czy bez glutenu). Wprowadziliśmy także Strefy Świadomego Odżywiania, w których można znaleźć produkty wegańskie i wegetariańskie, o niskiej zawartości cukru, bez glutenu, bez laktozy, tzw. superfoods oraz żywność dedykowaną osobom aktywnym
No i oczywiście prowadzimy kampanie informacyjne w sklepach, gazetkach reklamowych oraz w Internecie.
Dużo się mówi o niemarnowaniu żywności, co nasza sieć robi w tym temacie?
Oj, bardzo dużo! Przede wszystkim współpracujemy z organizacjami pożytku publicznego, którym przekazujemy nadwyżki żywności. Prowadzimy wieczorne przeceny na działach świeżych, obniżamy również ceny produktów, których data minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia zbliża się ku końcowi. W ramach współpracy z Too Good To Go wprowadziliśmy specjalne oznaczenie na wybranych opakowaniach produktów marek własnych. Piktogramy opatrzone hasłami: „Popatrz, Powąchaj, Posmakuj” mają przypominać konsumentom, że dany produkt może być dobry po upływie daty minimalnej trwałości. Wprowadziliśmy do oferty linię owoców i warzyw „Naturalsi”.
Tutaj dowiesz się więcej o tym, co robimy w temacie Świadomych Zakupów:
SMAK, ŚWIEŻOŚĆ I…ŚRODOWISKO
Tomek to nasz Ambasador Regionalności. Na co dzień koordynuje pracę zespołu w dziale artykułów świeżych w markecie Kaufland Namysłów i odpowiada za jakość, dostępność i świeżość produktów, takich jak: owoce, warzywa, mięso, wędliny i pieczywo.
Klientom poleca produkty regionalne, bo wie, że stoi za nimi nie tylko smak i świeżość. Kupując produkty regionalne, wspieramy lokalnych producentów, skracamy łańcuch dostaw i ograniczamy emisję dwutlenku węgla.
WSPIERAMY ROZWÓJ REGIONÓW, CHRONIMY ŚRODOWISKO Tomasz Walczak, Manager Zespołu Artykułów Świeżych, market Kaufland Namysłów
Tutaj dowiesz się więcej o tym, co robimy w temacie Regionalności:
Powiedz nam, od kiedy pracujesz w Kauflandzie i czym się teraz zajmujesz?
W Kauflandzie pracuję od września 2022 roku i jako menedżer zespołu artykułów świeżych odpowiadam za jakość i dostępność produktów takich jak: warzywa, mięso, wędliny i pieczywo.
Dlaczego regionalność jest Twoim zdaniem tak ważnym zagadnieniem w zrównoważonym rozwoju?
Kiedy wybieramy w sklepach produkty regionalne, wspieramy rozwój naszych kolegów, sąsiadów czy znajomych; wzmacniamy lokalny rynek, wzbogacamy go; pomagamy tworzyć nowe miejsca pracy, a tym samym przyczyniamy się do rozwoju naszej okolicy. Drugim ważnym elementem, o którym muszę tu powiedzieć, jest też ochrona środowiska: zaopatrując się u lokalnych dostawców, znacznie skracamy łańcuchy dostaw, dzięki czemu ograniczamy zużycie energii oraz emisję dwutlenku węgla.
Jakie są plusy regionalnych produktów?
Poza powodami stricte ekonomicznymi, produkty regionalne po prostu bardziej nam smakują. Należy zwrócić uwagę na fakt, że Polska podzielona jest na regiony, które kulturowo znacznie się od siebie różnią i w których do wytworzenia tych samych produktów używa się zupełnie innych przepisów i przypraw. Do smaku produktów regionalnych jesteśmy po prostu przyzwyczajeni, bo są wytwarzane według regionalnych przepisów i tradycji.
Jakie produkty lokalne i regionalne oferujemy naszym klientom?
W dużej mierze są to warzywa i owoce sezonowe, które dzięki temu, że trafiają do naszych marketów od lokalnych dostawców, są tańsze o koszty transportu. Dodatkowo, na szczególną uwagę zasługują produkty marki „K-Stąd Takie Dobre”. Jest to grupa ponad 200 najwyższej jakości produktów, charakterystycznych dla kuchni polskiej, opartych na tradycyjnych recepturach i wytwarzanych przez krajowych i regionalnych producentów. Tradycjonaliści z pewnością je docenią.
W ofercie Kaufland ma markę „K-Stąd Takie Dobre”, stworzoną z myślą o polskich, tradycyjnych smakach. Czy poleciłbyś szczególnie któreś z produktów tej marki?
Jestem chyba największym fanem białej kiełbasy „K-Stąd Takie Dobre”, ale często kupuję także parówki tej marki dla swojego syna (mają w składzie większy procent mięsa niż parówki popularnych producentów). Ostatnio zasmakowałem we flaczkach wołowych w rosole, które są niemal tak samo smaczne jak te, które kojarzę z rodzinnym domem… No i skoro jesteśmy przy rosole, to szczerze polecam jaja i drób z wolnego wybiegu. Mimo że są to produkty odrobinę droższe niż ich najtańsze zamienniki, za smak rosołu z dobrej porcji rosołowej czy aromatycznej jajecznicy gotów byłbym zapłacić znacznie więcej.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA SPOŁECZEŃSTWO
Agnieszka to nasz Ambasador Zaangażowania Społecznego.Do jej głównych zadań należy: wdrażanie strategii ESG, przygotowywanie raportów zrównoważonego rozwoju oraz koordynowanie projektów na rzecz społeczeństwa i środowiska naturalnego. Dba o to, aby do osób będących w potrzebie zawsze trafiała pomoc na którą czekają.
CZYNIĆ DOBRO TO NASZE MOTTO Agnieszka Kotlińska, Starszy Specjalista, Dział Komunikacji Korporacyjnej, Centrum Usług Wspólnych Wrocław
SZACUNEK DLA KAŻDEJ ISTOTY ŻYJĄCEJ
Kasia to nasz Ambasador dobrostanu zwierząt. Na co dzień jest odpowiedzialna za zakup drobiu i współpracując z dostawcami ma wpływ na poprawę warunków zwierząt hodowlanych. Aby zachęcić klientów do świadomych wyborów zakupowych, Kasia pracowała nad wprowadzeniem klasyfikacji chowu na produktach marki własnej zawierającej mięso z kurczaka. Wprowadziła też do oferty sklepów Kaufland mięso o podwyższonym standardzie hodowli zwierząt.
ANGAŻUJEMY SIĘ W POPRAWĘ DOBROSTANU ZWIERZĄT Katarzyna Zagrobelna, Kupiec w Pionie Zakupu, Centrum Usług Wspólnych Wrocław
Dowiedz się więcej o tym, jakie działania podejmuje Kasia aby przyczynić sie do poprawy dobrostanu zwierząt:
Jaki masz wpływ na poprawę dobrostanu zwierząt w codziennej pracy? Jakim projektem w tym zakresie możesz się z nami podzielić?
Na co dzień we współpracy z dostawcami staramy się ciągle polepszać standardowe warunki chowu. Dyskutujemy i wdrażamy rozwiązania, które mogą przyczynić się do poprawy dobrostanu zwierząt. Jeśli da się takie działania odzwierciedlić dodatkową deklaracją – umieszczamy ją zawsze na opakowaniach produktów, np. wydłużony okres chowu, większa przestrzeń dla zwierząt w trakcie chowu, dostęp do wybiegu, itp.
Najważniejszym dla mnie projektem było wprowadzenie klasyfikacji chowu kurczaków. Oznakowania znajdują się na wszystkich artykułach z kurczaka pod marką K-Favourites oraz K-Stąd Takie Dobre oraz poświadczają polepszone warunki chowu kurczaków.
Jakie działania podjął jeszcze Dział Zakupu, aby oferować klientom produkty wytworzone z dbałością o dobrostan zwierząt?
Jedną z najważniejszych decyzji Kauflandu w kierunku poprawy dobrostanu zwierząt było całkowite wycofanie się ze sprzedaży jaj od kur z chowu klatkowego. Od 2022 r. sprzedajemy jaja kurze wyłącznie z chowu ściółkowego, ekologicznego i wolnego wybiegu.
W zakresie drobiu świeżego na stałe do oferty wprowadziliśmy kurczaka z chowu wybiegowego. Dzięki szczególnym warunkom chowu, dajemy gwarancję polepszonego standardu życia kurczaków.
Sezonowo oferujemy również kurczaka ekologicznego – hodowanego w małych, rodzinnych gospodarstwach w warunkach jak najbardziej zbliżonych do naturalnego, powolnego wzrostu ptaków.
Regularnie staramy się również komunikować różnice w sposobach chowu – poprzez odpowiednie oznaczenia na opakowaniach, etykietach regałowych czy obszerniejsze opisy w naszych gazetkach reklamowych i na stronie internetowej.
Mówiliśmy dużo o produktach mięsnych, ale coraz większą popularnością cieszą się także produkty roślinne. Jak Kaufland rozwija się w tej dziedzinie?
Kaufland oferuje klientom szeroką gamę produktów będących zamiennikiem wyrobów mięsnych. Znajdziemy je m.in. w marce własnej K-take it veggie, która została wyróżniona przez konsumentów Złotym Laurem Klienta. W sklepach Kaufland klienci mogą znaleźć np. pasty do smarowania chleba, tofu, roślinne napoje, substytuty mięsa mielonego, kiełbasek i wędlin.
Na jakich projektach w temacie dobrostanu zwierząt będzie skupiał się Dział Zakupu w najbliższym czasie?
Nieustannie pracujemy ze wszystkimi dostawcami, aby rozszerzać na naszych półkach dostępność artykułów, które gwarantują działania w kierunku poprawy dobrostanu zwierząt. Jest to proces ciągły, obejmujący wszystkie kategorie świeżego mięsa, drobiu i jaj.No i oczywiście prowadzimy kampanie informacyjne w sklepach, gazetkach reklamowych oraz w Internecie.
Jak zachęciłabyś innych do dbania o dobrostan zwierząt?
Przede wszystkim przez świadome zakupy. Ważne jest też sprawdzanie informacji i dzielenie się wiedzą z bliskimi – często przez brak świadomości dokonujemy zakupów według utartych schematów. A nasz wybór ma niebagatelne znaczenie i realnie przyczynia się do kreowania nowych standardów.
ROBIMY JESZCZE WIĘCEJ
Zrównoważony rozwój w sieci Kaufland nie kończy się na powyższych tematach. Troszczymy się także m.in. o przestrzeganie praw człowieka w łańcuchu dostaw, ochronę bioróżnorodności i klimatu. Ciekawe? Kliknij i dowiedz się więcej!